Видавництво — це бізнес. Тож аби ваша книжка таки з’явилася на полицях, ви маєте зробити свою заявку максимально комерційно привабливою. Тут стануть у пригоді і коректність оформлення рукопису, і супровідні тексти, і розуміння специфіки ринку, і невеличка юридична підготовка, і вивірена позиція, і терплячість. Але починається усе з вибору.
1. ПРАВИЛО ВИБОРУ
Початківці думають, що аби збільшити шанси на успіх, треба розсилати рукописи одразу всім, чиї контакти знайшли у мережі. Але кожне видавництво має свою спрямованість та жанрову політику. «Основи» не будуть видавати новели, а «Ранок» — фантастику. Тож будьте уважні. Економте свій час і час видавців. Радше просто пройдіться книжковими крамницями та зверніть увагу на близькі за жанром до вашого рукопису примірники, їх видавці й будуть вашою цільовою аудиторією. Ось перелік деяких українських видавництв та умов співпраці з ними:
ФОЛІО — є два варіанти співпраці: 1) працюють з автором під замовлення, тобто вони кажуть, яку книжку треба написати, і ви її пишете. Усі витрати на публікацію та маркетинг видавництво бере на себе; 2) видають, промотують та дистрибують коштом автора. Тобто ви можете видати свій рукопис, але усі витрати покриваєте виключно ви. “Фоліо” співпрацюють з усіма мережевими магазинами. Жанри та формати — різні.
Подати заявку: https://folio.com.ua/pages/Manuscripts
ОСНОВИ — публікують якісний україномовний нон-фікшн: культура, мистецтво, бізнес, креативні індустрії, фотодобірки тощо. Художню літературу не видають.
Запропонувати рукопис: https://osnovypublishing.com/offer_any/
ЛАУРУС — нон-фікшн, академічна та художня література. Промоцією не займаються.
Сайт: https://issuu.com/laurus_press
КЛУБ СІМЕЙНОГО ДОЗВІЛЛЯ — орієнтовані на масового читача. Розглядають усі жанри, крім поезії. У фаворитах – сучасна проза, жіночі романи, детективи, трилери, історичний нон-фікшн, психологія, кулінарія.
Авторам: https://bookclub.ua/ru/help/contacts/#avtors
ВИДАВНИЦТВО 21 — багатожанрове. Розглядають і прозу, і поезію, і крос-жанрову літературу.
Контакти: https://www.books-xxi.com.ua/contact
САМІТ-КНИГА — багатожанрове видавництво. Має велику мережу збуту та проводить багато промокампаній але видає лише коштом автора.
Написати: https://sbook.com.ua/uk/
НАШ ФОРМАТ — приймають усі жанри, окрім навчальної, технічної літератури й поезії.
Запропонувати: https://nashformat.ua/zaproponujte-nam-knizhku
КМ-БУКС — у каталозі багато жанрів. Акцент на сучасну прозу та дитячу літературу.
Заявка: https://kmbooks.com.ua/ntml_page?name=for_authors
ВИДАВНИЦТВО АНЕТТИ АНТОНЕНКО — спеціалізується на психологічній прозі, сімейних сагах та новелах.
Для авторів: https://anetta-publishers.com/pages/manuscript_rules
РАНОК — навчальна і дитяча література.
Рукописи: https://www.ranok.com.ua/ru/manuscript.html
ARTHUSS — книжки про естетику та візуальну культуру.
Контакти: https://www.arthuss.com.ua/contact-us/
СМОЛОСКИП — видають прозу і поезію лауреатів власного літературного конкурсу. Стати лауреатом “Смолоскипу” – дуже престижно, це фактична перепустка у світ сучасної української літератури.
Умови участі: http://www.smoloskyp.org.ua/umovy-uchasti/
Поговоримо відверто про … гроші.
ЦІКАВІ ЦИФРИ: СКІЛЬКИ ЗАРОБЛЯЄ ПИСЬМЕННИК-ПОЧАТКІВЕЦЬ
2. ПРАВИЛА ФОРМИ
Не потрібно надсилати увесь рукопис, достатньо кілька глав. Якщо видавництву сподобається уривок вашого роману чи повісті, вони з вами зв’яжуться та попросять увесь твір. І не бійтеся, ніхто ваш рукопис не вкраде й без вас не видасть. Видавництва зацікавлені знайти авторів, з якими можна довгостроково співпрацювати, адже просувати другу-третю книжку набагато легше, ніж першу та ще й маловідомого автора/авторки.
Який рукопис навіть розглядати не будуть? Безграмотний та неправильно оформлений. Кожне видавництво пропонує свої вимоги, але існує єдиний стандарт.
По-перше, віддайте текст на перевірку коректору, позбудьтеся орфографічних помилок.
По-друге, не мудруйте. Використовуйте стандартний шрифт Times New Roman, 12-14 кегль, 1-1,5 міжрядковий інтервал. Якомога менше курсиву, підкреслень та інших загравань. Абзаци стандартні — відступ 1,25, причому виставлений автоматично. Поля: 2 см згори та знизу, 3 см зліва, 1-1,5 см справа. Назви глав — по центру. Краще вирівнювати автоматично, аби надалі нічого не «з’їхало».
По-третє, сторінки нумеруйте автоматично у правому верхньому куточку, перша сторінка зазвичай не нумерується, далі рахунок починається з цифри «2». Плюс важливі колонтитули з назвою роману та авторськими ПІБ.
І наостанок, формат файлу вашого рукопису — .doc, якщо він перевищує два мегабайти — обов'язково архівуйте. Усі супровідні тексти оформлюйте окремими файлами з дотриманням описаних вимог. Ілюстрації не потрібні.
3. ПРАВИЛО ПЕРШОГО АРКУША
На титульному аркуші зазначте всі дані, що стосуються автора та власне тексту:
- ПІБ за паспортом + псевдонім (в дужках);
- назва твору;
- жанр;
- обсяг в авторських аркушах*;
- адреса, контактний телефон та e-mail.
Вирівняйте цей блок по правому краю. Ось приклад:
Автор: Тарасенко Тарас Тарасович
Назва роману: Про Тараса
Жанр: наукова фантастика
Обсяг: 15 авторських аркушів
Адреса: Україна, м. Київ, вул. Тарасівська, 11,
телефон: +38-888-888-8888,
e-mail: taras@pro.ua
Що таке «авторський аркуш», пояснює Wiki: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%83%D1%88
4. ПРАВИЛА СИНОПСИСУ
Разом з рукописом або його уривком обов’язково подаються супровідні тексти: синопсис, анотація та біографія автора.
Синопсис — це коротке викладення, аналіз твору: основна ідея, суть конфлікту та інтриги. Обсяг — від пари речень до пари абзаців.
Саме синопсис є візитівкою вашого рукопису, це не просто формальність. Часто на його написання автори витрачають тижні, адже він має інтригувати, заохочувати до читання, справляти класне враження і доводити значущість твору одночасно.
Тож перекажіть основні події в теперішньому часі та від третьої особи. Стиль — публіцистичний, речення — короткі й однозначні. Вибрики та іронія — недоречні.
Опишіть про що історія + головні герої та їх особливості 9+ у чому конфлікт + яка мета героїв, чому вона саме така + в якому світі відбуваються події. Ось приклад:
Одинадцятирічний Гаррі Поттер раптово дізнається, що він чарівник. Їде вчитися до школи магії, де йому розповідають: багато років тому могутній злий чаклун вбив його батьків та зазіхав на його життя, «на згадку» про це у Гаррі лишився загадковий рубець. Наприкінці книги Гаррі перемагає лиходія, але той обіцяє повернутися, а сам хлопчик-що-таки-вижив збирається продовжити навчання, щоб одного разу назавжди розквитатися з негідником.
5. ПРАВИЛА АНОТАЦІЇ
Якщо синопсис інтригує видавців, то для читачів існує інший вид короткого переказу — анотація. Вона публікується на другій - третій або на останній сторінці книги. Фактично, це своєрідна реклама, що переконує читача купити книгу. Вдала анотація має містити:
1. Світ твору та бекграунд:
Близьке майбутнє. Світ перетворюється на антиутопію.
2. Конфлікт, проблему та інтригу твору:
Людство перестало читати й стрімко інтелектуально деградує.
3. Хто головний герой та чому саме він:
Студент-філолог Тарас Тарасенко виявляє страшну тенденцію, але його не чують.
4. Перешкоди, які повинен подолати головний герой, його завдання та цілі:
Тож він вирішує написати книгу, що зробить розумним кожного, хто її прочитає.
5. Пояснення і доведені мотиви головного героя:
Адже його родичі та односельці деградують швидше за усіх, він має їх врятувати.
6. Інтригу й цікавинку:
Аби написати таку книгу, Тарас має «спробувати життя» у всіх його проявах: від найнижчого суспільного дна до найвищих щаблів успіху. Чи під силу це підлітку?
6. ПРАВИЛА АВТОБІОГРАФІЇ
Часто разом із синопсисом та анотацією видавництва вимагають ще й автобіографію автора. Вона має займати не більше однієї сторінки й складатися з таких пунктів:
1. ПІБ, дата народження, адреса реєстрації, контакти: електронна пошта, телефон.
2. Освіта (якщо освіта не пов’язана з темою рукопису — не варто заглиблюватися у деталі).
3. Досвід роботи (читайте попередній пункт).
4. Опубліковані роботи (вкажіть свої публікації, видавництва та тиражі, надайте інтернет-посилання).
5. Перемоги у літературних конкурсах і участь у літературних заходах.
6. Ваші соцмережі та кількість друзів і фоловерів (ваша активність, та публічність збирає потенційних покупців, тому нині кількість підписників не менш значуща, ніж кількість ваших публікацій, для видавця – це важлива інформація: якщо ви не маєте жодної публікації, але у вас є кілька тисяч фоловерів, шанси на отримання омріяного “так” від видавця зростають).
7. ПРАВИЛА ДОГОВОРУ
Видавництво може співпрацювати з вами на різних умовах, ось найрозповсюдженіші варіанти:
1) автор сам оплачує тираж книги та роботу над нею. Відповідно, він може поширювати примірники, як йому заманеться. Та найчастіше більшу частину тиражу реалізує видавництво, за що отримує певний відсоток. Можливі й компромісні варіанти.
2) автор оплачує частину тиражу, розпоряджається нею, як заманеться. Іншу частину оплачує видавництво та реалізує її.
3) видавництво оплачує весь тираж книги та роботу над нею. За свою роботу автор отримує гонорар (не завжди) та відсоток з продажів (не завжди). Дебютанту покладати великі надії на цей варіант не варто, адже бюджет більшості видавництв обмежений. Та навіть якщо вам пощастить, не втрачайте голову й уважно читайте договір:
- якщо видавці пишуть, що гонорар виплатять лише після того, як буде проданий останній примірник тиражу, — ви його, скоріш за все, не дочекаєтесь.
- часто видавці залишають за собою право змінювати деталі рукопису, послідовність тексту, нюанси, аж до втрати авторського стилю. Часто змінюється й сама назва книги. Подумайте, чи згодні ви на це?
- знайдіть пункт про повторне видання книги та уточніть фінансові умови. Бажано, щоб проміжок часу на перевидання був не більше трьох років
- зверніть увагу на умови перекладу вашої книги: чи будете отримувати відсоток із продажу за кордоном, у якому розмірі?
Використовуючи ці 7 правил, ви маєте шанс отримати свій омріяний контракт на видання. За умови класного рукопису, звісно. Проте часто навіть геніального тексту недостатньо, якщо видавець не впевнений у комерційній вигоді. Принаймні так було раніше. Маємо це змінювати. І незабаром ви дізнаєтеся, як саме.