ЗВ’ЯЗАТИСЯ
З НАМИ
НАЦІОНАЛІЗУВАТИ ПОПСИМВОЛИ: П’ЯТЬ РОМАНІВ ІЗ УКРАЇНСЬКОЇ ВАМПІРІАДИ
Must read

НАЦІОНАЛІЗУВАТИ ПОПСИМВОЛИ: П’ЯТЬ РОМАНІВ ІЗ УКРАЇНСЬКОЇ ВАМПІРІАДИ

Попсимволи транснаціональні. Це аксіома, так кажуть. Не може стати явище-предмет-особа символом популярної культури (себто уже не атрибутом попкультури, а її знаком), якщо для його розуміння-сприйняття-споживання людина має бути міцно включена в одну якусь культуру. Можна не впізнати, що Готем — це Нью-Йорк часів Великої депресії, та не можна не знати, що мільярдер Брюс Вейн — це Бетмен. Можна не читати жодного випуску легендарного фейлетону про «Варні-вампіра» (1847 — прошу пана!), але зрозуміти, ким є істота, що припала до шийки красуні, яка заходиться в екстазі від втрати крові. Від «Карміли» ле Фаню і «Дракули» Стокера сформувався не лише канон вампіріади, сам образ кровопивці розсипався на десяток знаків, за якими ми його впізнаємо миттєво. Бліда шкіра, ікла, нема віддзеркалення, харчується кров’ю, робить романи бестселерами (останнє не точно). Упізнаванність забезпечує популярність. 

Нечисленні українські романи про вампірів натомість активно демонструють свою незалежність саме від попкультурного прочитання теми. Такі романи здебільшого пишуть так, ніби то є найперший твір про вампірів взагалі. Скажімо, в цьому сегменті не знайдеться романів про сучасність, наші вампіри прописані в історичному минулому. Вампіри ще не живуть у містах, на них ще не впливає НТП. Наприклад, темою нашої вампіріади часто стають родимі, а не роблені вурдалаки, вампіри себто — суто фольклорні персонажі. Вампіри у нас розмножуються, але — що прикметно — втратили абсолютно весь сексапіл, спокушати уже не уміють, бо і не треба. Тому часто мруть від голоду. Адже більшість українських вампірів — не зло, не загроза. Вони вдаються до насилля тоді, коли захищають себе від людей. Вампір-месник — таким є частий мотив української вампіріади. Наші вурдалаки переважно не мають залежності від ночі, економлять на трунах-для-сну, не вразливі до сонячного світла. Часто навіть крові не п’ють. Головну властивість героя-вампіра між тим наші романи зберігають: це завжди істота, яка не є тим, чим здається або прагне здаватися. До таких завжди треба уважно придивитися.

Що ми знаємо про вічні образи й чому Дон Жуанів багато не буває? Відповідь у статті «ВІЧНІ ОБРАЗИ І ПЛИННА ЛІТЕРАТУРА, ЯК ЇХ ПОШЛЮБИТИ: ДОН ЖУАН ЗНАЄ»

У більшості європейських літератур, які навіть мають своїх фольклорних упирів, модерні кровопивці таки імпортовані. (Виняток становлять хіба румунські стриги, тамтешня популярна проза зберегла їм свою вірність, що зрештою страшенно іронічно, адже ми активно користуємося таки трансильванськими вампірами). Чи часто зустрінеш десь у популярному романі вампіра з роздвоєним хвостом (болгарського) чи вампіра без спини (буковинського), чи істоту з насичено-червоним кольором обличчя (центрально-українського), чи упиря з особливою дієтою з крові мельників (сербського)? Так отож. 

Чужинець серед нас, який небезпечний, бо маскується під нас, а ми ж його при цьому маємо впізнавати з першого погляду. Як з першого погляду впізнати роман-про-вампіра, якщо він ним бути не хоче? Пропоную кинути п’ять перших поглядів і най би очі від того не закровили.  

Юрій Винничук, «Сестри крові»

Спосіб роботи з попсимволом: карикатура.

Середина ХVІІ століття, 1640-і точніше. Юліана перебралася на Лоренцо і стала корсаркою на гданському судні «Стрибог», що його команду склали колись потуречені, нині вільні козаки. Львівська відьма Рута намагається оживити Голема, а ще зібрати загін відьом, щоб боронити місто від війська Богдана Хмельницького. Аптекар Лукаш видає себе за посполитого, потроху забуває свою любов до Юліани й сходиться з Рутою. Львів готується до облоги. Франц чорт, шпигун, посіпака чаклунів рушає зі Львова до Гданська, аби знайти спосіб «запустити» Голема. Спосіб знаходиться в особі нереально красивого юнака, який опиняється на одному кораблі з Юліаною і Францем; від юнака не можна очей відвести, але відразу в око впадає, що всі жести його, міміка, репліки були до того добре натреновані. Добра школа маскування на місцевості. Ульріху шістсот років, він вампір, харчується тільки дівчатами і в живих жертв зазвичай не залишає, але раптом і чомусь пропонує Юліані розділити з ним вічність.

Орден Сестер крові, що поставляє європейським багатіям кілерок, Марко Проклятий, який тепер є піратом на Балтиці, королева Христина, що знічев’я виграла, здається, всю жіночу половину Західної Європи, у Львові порядкує Великий інквізитор із Іспанії, пишно розливається Полтва, забезпечуючи Лемберг статусом міста-порту, якщо поруч стали четверо випадкових попутників то один із них біс, другий вампір, третя шпигунка-вбивця, четверта переодягнена на чоловіка (увага!) лікарка-кілерка-месниця-корсарка-розвідниця-аптекарка. В цьому світі все понад міру, власне, відповідно до роботи карикатури: щось одне перебільшено рівно настільки, щоби потреба у всьому іншому просто зникла. Наприклад, потреба в сюжеті чи в психологічній мотивації героїв. 

У гротескних світах Винничука вампіри гаять вічність на те, щоб кокетувати з бабами і писати вірші. До речі, розпізнати вампіра може людина з ґрунтовною філологічною освітою відтак. Ульріх-от рекомендується Ульріхом фон Ліхтенштейном та часом навіть вірші свої читає вголос. «Той бідака помер в ХІІІ ст., нагадає йому Юліана, треба делікатніше інсценувати свою смерть», порадить вона йому. Мінезінґер той відомий не лише романом «Служіння дамам», але насамперед своїми дивацтвами: то з калабані болота наковтається «за честь прекрасної дами», то на двобій когось викликає, щоби християнські лицарі визнали владу богині Венери. Напрочуд вдалий аватар для вампіра.     

Між тим спосіб захиститися від упирів є, його тут описують, він так само далекий від вампірського канону, як і все інше. Трьох євреїв хибно звинуватили в ритуальному вбивстві християнина й спалили. Їхнім попелом городяни посипали одвірки та вікна – тепер упирі не пройдуть. Благословенна Галичина спить спокійно.  

Галина Пагутяк, «Слуга з Добромиля»

Спосіб: інтерпретація. 

1939 рік. Лаврів і Добромиль великі монастирі неподалік один одного, що їх архіви й бібліотеки просто зараз розкрадають НКВДисти, а життя монахів опинилося під загрозою. Страх змушує монахів засумніватися у вірі, вони все частіше згадують таємничого Слугу з Добромиля. Той бо точно знає, що Бога нема. Архіви спалять. Ніхто з ченців не виживе. 1949 рік. У монастирі розмістили психлікарню. В лісах поблизу ще триває війна. Двоє психіатрів комуніст-фронтовик з Волині і дивом уцілілий львівський єврей. До головлікаря Олексія Івановича однієї ночі звертається пацієнт, каже, що він боргує послугу місцевому юнаку і просить надати допомогу пораненому повстанцю. Натомість він обіцяє розказати свою історію, що бере початок у 1280-х. Початок нинішніх трагічно-історичних подій, виявляється, треба шукати в приватній біографії однієї не-зовсім-людини. 

Нечистота, вона у світах Пагутяк є успадкованою, між іншим, як і чистота. Знайомимося, наприклад: радянський лейтенант зайда зі степової України, з домішками татарської крові, а значить, все ясно: потвора, в чиїх жилах «змішалася кров убивць і злодіїв» та його предки без сумніву спалили Александрійську бібліотеку і саджали ворогів на палю все зло і добро у людини є в генах (все це ми бачимо тільки раз узрівши лейтенанта). Більшість героїв роману отож живуть спогадами-мареннями чи то зі своїх минулих життів, чи то з біографій своїх предків. «Що робив у минулому, те будеш робити у майбутньому», в цьому є присуд для нечистих і віддяка чистим: якщо замазався не відмиєшся, а до чистого бруд ніколи не налипне. Смерть у цьому світі привілей, благословення, яким раз і назавжди можна закінчити цю дурну двовимірну безкінечність.

Слуга безсмертний. Йому понад сім століть, походить із Трансильванії. Слуга народився від освяченого церквою шлюбу відьми і носферату. Слугу важко впізнати: тим, хто його бачить, він нагадує когось близького і коханого завжди чоловіка, а живого чи мертвого, то байдуже. Опікується котиками. Має свого немезиду, що намагається віками його знищити та розпізнає за запахом. Контролює погоду (дощ і туман). Потребує сну і людської їжі. Колись його врятували від смерті, тепер він повертає борги. Слуга буде вільним, коли помре останній нащадок його рятувальників. 

Проти упиря в цьому світі діє дванадцять разів освячена пшениця. Смерть вампіру спричиняє дубовий кілок у серце і вогнище з тернового гілля. На винищувачів вампірів тут виховують саме таких як Слуга, бо вони чують своїх, але є й людьми почасти. Попри все, вампір тут не зло, а мудрість, напрацьована майже безкінечним життям. Тому люди так ловко уміють убивати вампірів, що ані вічність, ані мудрість людям не осягнути і в цьому їхнє благо. Живи швидко, помри ідіотом для того ти і є людиною. 

Сергій Карюк, «Нечиста кров»

Спосіб: іронія.

Якщо нема винних, мають бути хоча б покарані. Так? Упирів в романі Карюка нема, але в ньому є винищувачі вампірів. Логічно, еге ж.  

Південна Волинь, село поблизу Острога, 1760-і. Богуслав, який нині воліє зватися Голотою на честь легендарного козака, авантюрист такого розмаху і масштабу, який собі могло дозволити тільки ХVІІІ століття, що породило професійних шукачів пригод-на-свою-голову. Голота побував і в Іспанії, і в Італії, і в Франції, точніше: відвідав тамтешні буцегарні. І зараз подумує, як би то випробувати на собі майстерність острозького ката. Випадок підхожий: в сільській корчмі панич і його слуга нагло помирають, корчмарка божеволіє, кричить щось про упирів та втікає до лісу. Тут же якийсь незнайомець блідий знайшовся. Селяни, навчені досвідом сусідів-хуторян, які активно палять упирів, вбивають гуртом дивного незнайомця та ще й знаходять його поплічника серед місцевих і теж кладуть край його життю. (Відповідно до нашої демонології упирі полюють парами мертвий і живий, то ж все логічно: прошу два трупи). Голота має два варіанти відтак: стане наступною жертвою (бо теж скидається на упиря) або викриє справжніх злочинців.

Вампіри в цьому світі напускають чуму. Упирями стають померлі відьмаки чи чаклуни, які перед смертю уклали контракт із дияволом. Зазвичай до хат вони не заходять, полюють на тих, хто сам прийде на кладовище, але якщо в хаті є немовля, то таки залізуть, аби поласувати дитинчам. Захиститися від вампірів можна, наклавши хрест на вікна і двері. А убити упиря слід прохромивши осиковим кілком груди, очі й рота зав’язати і спалити негайно. Насправді розвинута міфологія, у вампірів в цьому світі вірять, це точно. 

На відміну, скажімо, від відьом. По сусідніх селах успішно попалили вампірів і цей досвід переймають. Але от розказують про випадок, як на хуторі спалили двох відьом, бо худоба через них хворіла, аж то виявилася годні жінки, бо хвороби не припинилися. Цей вчинок засудили. Роман Карюка відпрацьовує цей іронічний момент світу, що його вибудовує. Вампіри, про яких знаємо достеменно все, насправді виявляються тут відьмами, про яких мало що відомо. Відомий момент популярних вампіріад «маскарад»: аби вижити упирі маскуються під людей, у «Нечистій крові» він стає вкрай саркастичним: відьми, щоби вижити серед людей, воліють здаватися вампірами. 

Зрештою спроба виростити з козака Голоти власного Ван Гельсинка це такий жорсткий сарказм, якому місце тільки в іронічному детективі, що ним «Нечиста кров» і є.

Михайлина Омела, «Мертва кров»

Спосіб: треш.

Історія вагітної вампірки-самогубці, яка дуже сильно любить російську поезію. Час і місце дії Петербург початку ХХ ст., дієві особи «срібна доба» російської поезії. Генеральська дочка Єлизавета втрачає цноту з таємничим поетом Венчеславом, вагітніє і через бурхливу реакцію на те батька-генерала накладає на себе руки. Прокидається дівчина в морзі, коли її (мертву уже) ґвалтує особистий патологоанатом імператорської родини. Він і стає першою жертвою вампірки. По тому Єлизавета охоче харчується професорками-лесбійками-ґвалтіницями, покоївками-маніячками, пасторами-перелюбниками, кебменами-садистами, ницими нишпорками, жорстокими злодіями, поетками-кокаїнщицями. 

Така собі санітарка розбещено-зманіженого Петербургу. Вампірка-месниця (хоча б ще й несвідома, Єлизавета сама не розуміє, що коїться) перетворює акт харчування на протидію численним соціальним хворобам fin de siècle. Ви тільки погляньте без сліз на одну з жертв «Мертвої крові»: чернець-гей-п’яниця-ґвалтівник-наркоман. Це робить серію жорстоких убивств актом жертвоприношення з відповідним сакральним змістом: колектив перетравлює чиюсь злу волю, яка спричинила смерть члену колективу. Тільки «перетравлює» тут має буквальне значення.

Паралельна лінія «Мертвої крові» маг-вампір Венчеслав, творець Лізи. Він уже володів таємничим знанням на момент, коли вирішив не помирати до кінця, підстрелений на дуелі. Самороблений вампір. Венчеслав серійний шлюбний аферист: спокусив дочку учителя, заворожив багату спадкоємицю, а потім свою пасербицю. Під час чергового вінчання він гине від хреста: вампірів може убити тільки істинне церковне обладнання тільки хрест старого обряду. 

Поліція з усіх сил намагається знайти Єлизавету, використовуючи навіть дактилоскопію і текст на ДНК, бо Ліза там блювала кров’ю і швидкі нишпорки зібрали біологічний матеріал. Попри таку спритність (як на 1910-і роки) справа вампірки праведна а значить, закон на її боці. Віра старого обряду і поліція нового чину тут безсилі. 

А Блок був вампіром, це сто відсотків.  

Володимир Худенко, «Стрі-чен-ня»

Спосіб: лютий треш.

1677 рік. Хутір неподалік Києва, де два роки тому нагло вбита відьма звела київського дячка за допомогою моцної нечисті (випередивши події гоголівської повісті років на сто сорок мінімум). Страсний тиждень. Хведька, літній уже козак, згадує побратимів, що їх утратив у боях з ордами упирів із заходу, серед них і отамана Безрідного з дружиною. Саме час, щоби благосно сприйняти візит давно померлого товариша, який сповістить йому волю дорогих покійників: Хведько має рушати на Чернігівщину, де треба знайти отаманову доньку Наталку. У  Наталки Безрідної от-от стануться круті проблеми: серед козацької старшини причаївся вурдалак, що прикривається ім’ям шанованого роду, йому і перейшла дорогу Наталка. Та й дівка-то суще хамовите стерво, нічого дивного. А ще чаклунка. А ще її покійний татусь (той, який отаман козаків) був мусульманином і володів магією тамтешніх молитов. А ще її матуся походить з роду румунських вампірів. Наталя вампірська княгиня, коротше. 

Козацьке фентезі про вампірів. Саме так. 

Виглядає саме так неоковирно, як і звучить. Якщо вовкулаки у світи козацького фентезі вписуються цілком органічно (завдяки легендам про характерників-перевертнів), то упирі в ньому функціонують як зайди-вороги-чужинці. Вампіри Худенка невисокі, бліді, з великим зеленими очима, як спільнота високо організовані, можуть розмножуватися і властивості свої успадковують, а не набувають. Після повноліття вони починають вживати кров і стають дійсно вампірами або відмовляються від крові та живуть як люди. Вампірську княгиню от давно померлий батько попереджає від вживання кров’янки після повноліття. І всі вони видять віщі сни, тому всі події в романі відбуваються двічі. 

Був вдалий жарт, але Худенко, здається, не жартує. 

Пізнавати ще
СТУДЕНТКА МЕТОДУ РЕЖИСЕРКА АННА ШЕРЛІЗ ПРЕЗЕНТУЄ НОВУ ВИСТАВУ
БЕЗКОШТОВНЕ НАВЧАННЯ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ВІЙСЬКОВИХ У ПИСЬМЕННИЦЬКІЙ СТУДІЇ КАРМЕЛИ КОРБЕТТ
ПЕРШИЙ ОСКАР УКРАЇНИ: ДОКУМЕНТАЛЬНА СТРІЧКА «20 ДНІВ У МАРІУПОЛІ» ОТРИМАЛА НАГОРОДУ
СТУДЕНТКА METHOD WRITING СТАЛА ФІНАЛІСТКОЮ КОНКУРСУ ВІД ПЕН
УКРАЇНСЬКУ СТРІЧКУ «РЕДАКЦІЯ» ПРЕЗЕНТУЮТЬ НА БЕРЛІНАЛЄ
МАРГАРЕТ ЕТВУД СТАЛА КАВАЛЕРОМ ФРАНЦУЗЬКОГО ОРДЕНУ МИСТЕЦТВ ТА ЛІТЕРАТУРИ
ДО НАЦІОНАЛЬНОГО ТИЖНЯ ЧИТАННЯ ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «ОРЛАНДО» ОПРИЛЮДНЮЄ РОЗДІЛИ МАЙБУТНІХ КНИГ
КИРИЛО БУЛКІН ПРЕЗЕНТУЄ НОВУ ПОЕТИЧНУ ЗБІРКУ «НА ТРАВАХ ЧЕКАННЯ»
4 ГРУДНЯ СТАРТУЄ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТИЖДЕНЬ ЧИТАННЯ
ФРАНЦУЗЬКА ІРОНІЯ ТА СВОБОДА В РОМАНІ «СПОГАДИ НЕВРІВНОВАЖЕНОГО МОЛОДИКА»
ПРЕМ'ЄРА СТРІЧКИ «МАМА» — ПЕРШОЇ ЕКРАНІЗАЦІЇ, ЩО НАРОДИЛАСЯ НА METHOD WRITING
КУЛЬТУРНИЙ ЛАБІРИНТ: КРИМ, ДРУЖБА І ШЛЯХ ДО САМОВИЗНАЧЕННЯ У РОМАНІ АНАСТАСІЇ ЛЕВКОВОЇ «ЗА ПЕРЕКОПОМ Є ЗЕМЛЯ»
В НОВОМУ ВИДАННІ ПРО СВІТ ГАРРІ ПОТТЕРА Є ІЛЮСТРАЦІЇ ХУДОЖНИЦІ З УМАНІ
ЧЕРЕЗ ДІЮ МОЖНА БУДЕ ПРИДБАТИ КНИЖКИ
БЕЗКОШТОВНИЙ ВЕБІНАР ДЛЯ ТИХ, ХТО ПИШЕ ПРО ВОЄННІ ЗЛОЧИНИ
МАРҐАРЕТ ЕТВУД ЗУСТРІНЕТЬСЯ ОНЛАЙН З УКРАЇНСЬКИМИ ПИСЬМЕННИЦЯМИ
В ОДЕСІ СТАРТУЮТЬ ЧИТАННЯ MERIDIAN ODESA ЗА ПІДТРИМКИ MERIDIAN CZERNOWITZ
НЕ ПРОПУСТІТЬ: РАДІОДИКТАНТ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЄДНОСТІ ВЖЕ ЗАВТРА
УКРАЇНСЬКИЙ АВТОФІКШН: КІНО, ЛЮБОВ ТА МОРСЬКІ ПРИГОДИ В РОМАНІ ЮРІЯ ЯНОВСЬКОГО «МАЙСТЕР КОРАБЛЯ»
ДО ДНЯ НАРОДЖЕННЯ В.О. БЕЛІЦЕРА: ЯК ІСТОРІЯ КИЇВСЬКОГО ВЧЕНОГО ПЕРЕГУКУЄТЬСЯ З ІСТОРІЄЮ БАТЬКА З «БІЛИХ КРОЛИКІВ»
ЕММА ВОТСОН ВСТУПИЛА ДО ОКСФОРДУ, ЩОБ ВИВЧАТИ ПИСЬМЕННИЦЬКУ МАЙСТЕРНІСТЬ
НА TAKFLIX З'ЯВИЛАСЯ НОВА СТРІЧКА ПРО В.СТУСА
МИ НІКОЛИ НЕ СТАНЕМО ПО-СПРАВЖНЬОМУ ДОРОСЛИМИ: РОМАН МАРІЇ ОЛЕКСИ «ПЕРШІ»
ЗАПРОШУЄМО НА ВІДКРИТТЯ ВИСТАВКИ «ЗЛІПОК ЧАСУ» У ДНІПРІ
ВЧОРА В КИЄВІ ПРОЙШЛА ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОМАНУ СОНІ КАПИНУС «БІЛІ КРОЛИКИ»
УКРАЇНСЬКІ ВОЛОНТЕРИ ВІДКРИЛИ ВИДАВНИЦВО 333
«ВІВАТ» ВИПУСТИВ ЩОДЕННИК В. ВАКУЛЕНКА-К., АБИ ПЕРЕДАТИ КОШТИ РОДИНІ ЗАГИБЛОГО
ДВА СЕРПНЕВІ КОНКУРСИ КОРОТКОЇ ПРОЗИ ШУКАЮТЬ НОВИХ АВТОРІВ
GETTY MUSEUM ЗРОБИВ БЕЗКОШТОВНИМИ 200 КНИЖОК З МИСТЕЦТВА
ІСТОРІЯ ШОНА ВОРЕНА: ЗРОБИТИ З ДЕБЮТНОГО РОМАНУ БЕСТСЕЛЕР ДОПОМІГ ТІКТОКЕР
АНТОЛОГІЯ НАШОГО ПРОЄКТУ «THE WAR: INSIDE OUT» ТЕПЕР НА AMAZON
ВИДАВНИЦТВО ВІХОЛА ШУКАЄ АВТОРІВ
У ЛЬВОВІ ПОКАЖУТЬ ВИСТАВУ ЗА П'ЄСОЮ СОНІ ЮРЧЕНКО
ЕЛІЗАБЕТ ҐІЛБЕРТ ДОСЛУХАЛАСЯ ДО УКРАЇНСЬКИХ ЧИТАЧІВ І СКАСУВАЛА ВИХІД НОВОГО РОМАНУ ПРО СИБІР
УКРАЇНСЬКІ ЖУРНАЛІСТИ ОТРИМАЛИ ПУЛІТЦЕРІВСЬКУ ПРЕМІЮ ЗА МАТЕРІАЛИ З ОТОЧЕНОГО МАРІУПОЛЯ
КИРИЛО БУЛКІН ЗАПРОШУЄ НА  МОНОВИСТАВУ В КИЄВІ
ВОЛОДИМИР РАФЄЄНКО ПОТРАПИВ ДО СПИСКУ ФІНАЛІСТІВ ЦЬОГОРІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ ПРЕМІЇ ЄБРР 2023
19 КВІТНЯ НАТАЛІ СКОРИКОВА ПРЕЗЕНТУЄ ВІДЕОКУРС METHOD WRITING
ТРИВАЄ ПОДАННЯ П'ЄС НА КОНКУРС ІЗ ГОЛОВНИМ ПРИЗОМ У 25 000 ГРИВЕНЬ
ТРИВАЄ ПОДАННЯ ЗАЯВОК ДО ЛІТЕРАТУРНОЇ РЕЗИДЕНЦІЇ В ЯССИ
ТЕКСТ СТУДЕНТА «МЕТОДУ» ПОТРАПИВ ДО КОРОТКОГО СПИСКУ МІЖНАРОДНОЇ ПРЕМІЇ
ТРИВАЄ ПОДАННЯ ПОЕЗІЙ НА КОНКУРС ПРИСВЯЧЕНИЙ БУКОВСКІ
АНДРІЙ КУРКОВ ПОТРАПИВ У LONG LIST БУКЕРА
АРТЕМ ПОПИК ВИПУСТИВ НОВУ ПОЕТИЧНУ ЗБІРКУ І ЗАПРОШУЄ НА ПРЕЗЕНТАЦІЮ
СТАРТУВАВ ІV СЕЗОН КОНКУРСУ МОРСЬКОЇ ПРОЗИ
ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНКУРС «МИ ПІСЛЯ 24 ЛЮТОГО» ОГОЛОСИТЬ ПЕРЕМОЖЦІВ ПІЗНІШЕ,  АНІЖ ПЛАНУВАЛОСЯ
«UKRAЇNER. КРАЇНА ЗСЕРЕДИНИ» СТАЛА НАЙОЧІКУВАНІШОЮ КНИЖКОЮ ПРО УКРАЇНУ НА AMAZON
В ІСПАНІЇ ВІДКРИЛИ ПАМ'ЯТНИК МІХАЮ ЕМІНЕСКУ
УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ КНИГИ ШУКАЄ КНИГАРНІ, АБИ ДОПОМОГТИ ЇМ ОТРИМАТИ СУБСИДІЮ ВІД ДЕРЖАВИ
УКРАЇНЦЯМ ПРОПОНУЮТЬ ГРАНТ НА ПЕРЕКЛАД КНИЖОК МОВАМИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ

Контакты

Реєстрацію завершено, ви можете записатися на наступний набір
Реєстрація на курс
Ви хочете займатися:
Тип оплати:
Оплата вноситься двома частинами: 50% при реєстрації на курс та 50% на першому занятті.

Студентам ВНЗ знижка 50%.
Ветеранам АТО/ООС знижка 100% (конкурсний відбір).
Військовослужбовцям ЗСУ знижка 100% (конкурсний відбір).