ЗВ’ЯЗАТИСЯ
З НАМИ
YOUTUBE-РЕВОЛЮЦІЯ: ПИСЬМЕННИЦЬКІ ДОСЯГНЕННЯ БЛОҐЕРІВ ТА РЕЦЕПТИ ЇХНЬОГО УСПІХУ
Must read

YOUTUBE-РЕВОЛЮЦІЯ: ПИСЬМЕННИЦЬКІ ДОСЯГНЕННЯ БЛОҐЕРІВ ТА РЕЦЕПТИ ЇХНЬОГО УСПІХУ

Наприкінці 2021 року найбільший видавець світу «Penguin Random House» підписав угоду на видання двох романів букблоґерки Кеті Ламсден (Youtube-канал «Books and Things»). Ця новина пройшла б непоміченою, якби не два нюанси: Кеті не є суперзіркою Youtube, бо у середньому її відео набирають заледве 2 тис. переглядів, а ще вона стверджує, що створила канал саме заради шансу на угоду з видавництвом.

Секрет успіху Кеті Ламсден лежить на поверхні, але повторити цей шлях непросто. Youtube-канал вона створила у 2015 році і присвятила його виключно літературі Вікторіанської епохи. За ці роки Кеті спромоглася зібрати спільноту із майже 22 тис. підписників. На певному етапі на неї звернули увагу видавництва і літературні агенти, бо ж Вікторіанська епоха є невичерпним джерелом натхнення для британських письменників і стабільно популярним серед читачів жанром. Зрештою, коли справа дійшла до дебютної книги, літературним агентам рукопис надсилала не письменниця-початківець, а блоґерка, на яку багато хто з них був підписаний.

Роман «The Secrets of Hartwood Hall», натхненний творчістю сестер Бронте, зацікавив представників поважної літературної агенції «Curtis Brown», які й продали права на нього та ще одну майбутню книгу Ламсден видавництву «Penguin Random House».

Селебріті vs письменник

Стратегія Кеті Ламсден дійсно вирізняється на тлі двох класичних підходів. Зазвичай або письменник створює та наповнює Youtube-канал заради збільшення впізнаваності власного бренду та продажів уже виданих книг, або ж видавництво пропонує відомому Youtube-блоґеру розширити коло своїх інтересів і написати книгу. В обох випадках дуже рідко Youtube є основною або єдиною онлайн-платформою автора.

Коли в англомовному світі мова йде про соціальні мережі письменника, який має у своєму доробку принаймні одну видану книгу, це, як правило, соціальні мережі, що акцентують на спілкуванні з читацькою авдиторією. На перший план виходять Twitter та Facebook, де зручно поширювати дописи й активно коментувати, а Instagram та Youtube додають різноманіття спілкуванню завдяки стрімам і відео-контенту.

Якщо ж блоґер стає відомим саме завдяки популярності у соціальних мережах, а книжкову ініціативу проявляє видавництво, основним каналом комунікації блоґера куди частіше є Instagram, Youtube, а тепер і TikTok. Той-таки найбільший видавець світу «Penguin Random House» видав друком книги десятків зірок Instagram. Вочевидь, видавець робить ставку на активність підписників саме у цій соціальній мережі: інфлюенсер із мільйоном-двома підписників гарантовано забезпечить продаж десятків тисяч примірників своєї книги (а в ідеалі перестрибне відмітку 100 тисяч).

Youtube же стає місцем народження книжкових зірок куди рідше.

Можливо, ви про це не чули, але варто: «ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМА WATTPAD: МІСЦЕ ДЛЯ ТВОРЧОГО САМОВИРАЖЕННЯ ЧИ КУЗНЯ БЕСТСЕЛЕРІВ»

Не правило, а виключення

Вважається, що першим Youtube-автором, якому вдалося досягти помітного успіху на письменницькій ниві, є Джон Ґрін. Брати Джон та Генк запустили свій канал «Vlogbrothers» у 2007 році. Відмітку в 1 млн підписників вони подолали у 2013-му (зараз 3,4 млн), зазвичай відео кожного з братів додаються по черзі, у різні дні тижня. Джон і Генк є класичними блоґерами, важко сказати, що їхній канал присвячено якісь конкретній тематиці. На певному етапі брати отримали грант від Google на створення освітнього Youtube-каналу «Crash Course». Ось цей тематичний канал мав надзвичайний успіх — 13 млн підписників і 1,7 млрд переглядів відео.

При цьому, Джон видав свій перший янґедалт роман ще у 2005 році (у тому-таки видавництві «Penguin Random House»), але шаленого комерційного успіху він не мав, хоча й здобув кілька літературних нагород. Джонові знадобилося іще чотири спроби, аби у 2012 році таки видати справжній бестселер — янґедалт роман «The Fault in Our Stars», який вважається ключовим бестселером Youtube-блоґера: за перший рік у вільному продажі книга перетнула відмітку 1 млн проданих примірників та була перекладена на 11 мов; є дві успішні кіноадаптації роману.