ЗВ’ЯЗАТИСЯ
З НАМИ
У ПОШУКАХ ПРАВДИ: ЯК ПИСАТИ ПРО ТЕ, ЧОГО НІКОЛИ НЕ БАЧИВ
Must write

У ПОШУКАХ ПРАВДИ: ЯК ПИСАТИ ПРО ТЕ, ЧОГО НІКОЛИ НЕ БАЧИВ

У світі літератури існує розтиражоване правило: “Пиши тільки про те, що знаєш сам”. Особливо ним люблять годувати письменників-початківців. Проте подивіться на порушників цього закону.  Наприклад, на Стівена Кінга та його роман “Кері”, де дівочий світ у старшій школі Кінг відтворив зі слів своєї дружини, або на всі пригоди міс Марпл та Еркюля Пуаро, які Агата Крісті змалювала точно не з власного досвіду, мабуть, окрім опису отрут, на яких авторка добре зналася.

Отже, не варто відмовлятися від творчого задуму тільки тому, що він охоплює землі, на котрі ви ніколи не ступали, чи часи, що давно минули. Бо написати про те, чого не бачили на власні очі, можливо. Це лише потребує певних зусиль у пошуку інформації та навичок створення переконливого тексту: власного голосу, кінематографічних описів, тональної динаміки та інших.

Тому ділимося зі сміливими та наполегливими, як і де шукати інформацію, аби писати правдоподібно про невідоме, бо відповідь у Google  насправді нічого не пояснює. 

Про культурні маркери та шаблони

Перед тим, як розпочати пошук інформації, визначимося, що саме варто шукати. Нам потрібно вибудувати гармонійно картину світу і не важливо, йдеться про життя кравців у вікторіанській Англії чи про лікарів швидкої в сучасному Києві. Почнемо з загального:

1. Глобальні події у світі й на визначеній території.

Навіть якщо твір про загадкове вбивство або про закоханих, історичні події стануть фоном для обраного сюжету. Аби герої ще органічніше вписалися в обране місце й час, можна додати до епізодів реальні історичні обставини, згадати кілька видатних особистостей. Це не обов'язково повинні бути супергучні прізвища, бо, зрозуміло, що не всі бачили на власні очі поразку Наполеона чи вбивство Кеннеді, проте пара фраз по радіо про фатальний постріл або звістка про перемогу під Ватерлоо від героя, що має зв'язки з колом Веллінгтона ще з часів Португальської кампанії, додасть тексту переконливості. Отже, шукаємо дати, основних учасників подій, локальних героїв та намагаємося побачити історичну картину очима головних персонажів із урахуванням їх віку, соціального статусу, особистих переконань. Навіть якщо події відбуваються у теперішньому часі у різних соціальних і професійних колах, їх будуть сприймати по-різному. Якщо йдеться про те, що відбулося на території сучасної України, не забудьте про перехід на новий стиль у календарі. 

2. Локальні події та новини.

Вони потребують детальної уваги. Уявіть, екоактивіста, який не обговорює закон щодо сортування сміття, або ж дружину військового, що не цікавиться подіями на фронті. Не правдоподібно? От і мені так здається. Такі герої, найімовірніше, не помітять стрибків цін на нафту, проте події, що торкаються особисто їх, так чи інакше мають лишити слід у тексті.

3. Життєвий простір героїв.

Це те, що оточує ваших героїв у повсякденному житті. Почнемо знову з глобального. Чи винайшли вже електрику, телеграф, літаки? Як опалюються будівлі, де купують та готують їжу у вашому світі? Чи існують уже сучасні вулиці, площі, пам'ятники і яку назву вони носять? Як виглядає місто чи селище, де мешкають дійові особи? З'ясували?. А тепер додамо до опису вулиць трохи “подій” у вигляді старої афіші виступу Вертинського або газети з заголовком про вбивство Столипіна в театрі, яку читає поважний пан за сусіднім столиком. Так вийде дійсно правдоподібно.  

Якщо говорити про сучасний простір, то збору інформації все одно не уникнути, бо Київ студента, що приїхав до гуртожитку з маленького містечка, й Київ Новопечерських Липок — це два окремих всесвіти, які майже не перетинаються. Тут особливої уваги набувають деталі, пов'язані з заняттям, матеріальним станом та віком персонажу. 

5. Зовнішній вигляд.

У що вдягнені всі навколо, з чого пошита сукня головної героїні, чи можна взагалі у цей час виходити жінці з розпущеним волоссям надвір? Навіть якщо все це не стосується напряму вашої історії, якась яскрава подробиця зможе одразу заглибити читача в потрібну атмосферу. Не нехтуйте одягом, він справді важливий. Якщо мова йде про уніформу певних професій, поцікавтеся, де її купують, з якої тканини шиють, чи приємна вона на дотик, чи багато коштує? Навіть якщо ця деталь не увійде до рукопису, вона доповнить ваше уявлення про світ, який ви створюєте.

6. Культурні норми поведінки.

Хто оточує героїв і як ці люди спілкуються, що таке етикет вашого світу, якою мовою говорить сам герой, які образи використовує? Архаїчні слова, діалекти, професійна лексика, наявність запозичених слів з інших мов вдихнуть життя у діалоги. Також доведеться попрацювати над асоціаціями. Тобто між “Після сніжної ночі Київ стояв увесь білий, алебастровий” й “Після сніжної ночі Київ стояв увесь білий, пінопластовий” пройшло приблизно сто років. Це стосується й посилань на літературні твори, політичні події, наукові відкриття. Наприклад, дактилоскопія поширювалася світом кілька десятиліть, тому, якщо в Лондоні вже визначали злочинців за відбитками пальців, то у Парижі до цього дійшли значно пізніше. А, значить, порівняти складний лабіринт із відбитком пальця для героя з Лондону певної доби буде більш природно, ніж для паризького героя.

А тепер перейдемо до шаблонів. Зазвичай, шаблони — це перші 5 -10 асоціацій, які виникають у нас при згадці про певну історичну подію, місце або соціальну групу. Як правило, до шаблонів входять реальні топоніми, події, особистості, місцеві культурні ознаки, що максимально відбилися у масовій культурі. За шаблоном Париж — це  Ейфелева вежа, Лувр, вино, круасани й вишукані француженки. Це плоско й навіть пошло. Будьте обережні, шаблони — це слизька стежка в нікуди, тому якщо у тексті Париж відрізняється від Києва лише кількома пунктами — це не Париж, це добірка кліше. Подивіться на наступний уривок.

“Що я пам'ятаю про Париж? У нас були квитки на липень, той самий липень, що майже через два місяці після пожежі у Нотр-Дамі. Ця ідея належала не мені — їхати вперше в Париж у саму спеку, проте мені сподобалося, що всі мої сукні вмістяться у ручну поклажу, і я погодилася. Пам'ятаю, як ми блукали аеропортом де Голля, як не без пригод знайшли той шаттл, що коштував майже як переліт з Польщі до Києва, як у ньому поряд із нами сиділи дві пані зі Львова, і ми вгадували, чи вони по роботі, чи гуляти містом? Як наступного дня на станції Gare de l’Est на протилежній платформі я дивилася на молоду фігуру у чорному хіджабі й намагалися вгадати, чи вона з Алжиру, чи вже народилася у Франції? І що взагалі відчуває жінка, яка має право не соромитися лише власних рук й очей, у такому місті, як Париж? Ще пам'ятаю, як нам хотілося почути комплімент від незнайомого месьє на вулиці обов'язково французькою й ми навіть влаштували невеличке змагання та посміхалися чоловікам у натовпі, але єдиним компліментом того дня було “bella signora” від старого італійця у черзі в супермаркеті, а справжні французи виявилися занадто заклопотаними для компліментів”.

Переконливо? До речі, у Парижі я ніколи не була. А всю цю інформацію щойно дістала з Гуглу й скомбінувала із враженнями з інших подорожей. Проте я додала максимум свого суб'єктивного бачення міста, багато деталей, про які, здається, можна знати лише з власного досвіду. Майже кожен мій опис має якийсь коментар й інформацію, яку легко перевірити в інтернеті. Після такого вступу я вже можу дозволити собі писати й про Єлисейські поля, й про Ейфелеву вежу, й навіть (хоча я категорично проти) використовувати кліше на кшталт “місто кохання”, проте подані моїм власним голосом вони вже перестають бути шаблонами. 

Про джерела і пошук

Ідеально, коли є можливість самостійно відвідати Рим чи Париж. А якщо ні? Тоді найдоступнішим способом дізнатися все й про всіх є Гугл. Далі йдемо по тих самих пунктах: що відбувається у світі, що відбувається локально, як виглядає місцевість і так далі.

Де саме це шукати? Поверхнево — у Вікіпедії, глибше — у статтях з історії, спогадах, хроніці новин, онлайн-виданнях. Щодо зовнішнього вигляду — долучіть інструмент “Зображення”, подивіться схеми транспорту, назви вулиць, не нехтуйте гугл-картами з фото, якщо йдеться про сьогодення. Пам'ятайте про пошук на іноземних мовах, долучіть хоча б англійську і ви будете вражені, як розшириться інформаційне поле.

Для відтворення певної історичної доби справжньою знахідкою є спогади, автобіографії, листування, наукові статті, література того часу, архівні номери газет та журналів, метричні книги та інше. Шукайте нестандартні ходи: історії хвороб, старі дошки об'яв, тогочасну рекламу, каталоги для замовлення товарів.

Хочете побачити обличчя міста за останні 150 років?  Розшукайте назви видатних фотографів певної доби, портретистів та володарів фотоательє. Далі знову вмикайте пошук через “Зображення”, переходьте за посиланнями, читайте, зберігайте. Додавайте вкладки, виписуйте імена істориків та відомих сучасників подій, потім поглиблюйте пошук за їх прізвищами, дивіться фото, особливо портрети, запитуйте себе: “Яким може бути мій герой, якщо його/її оточували такі люди?”. Сам процес пошуку народить ще з десяток сюжетних ліній та яскравих характерів.

Те саме стосується гардеробу й звичок. Іноді каталог жіночого плаття за 1905 рік розкаже більше за купу історичних фільмів, а перепис населення чи кримінальна хроніка — за всі спогади й газетні заголовки. 

Використовуйте різні формулювання запитів, обов'язково додайте англійську, а в ідеалі — ще й місцеву мову. Запити можна перекласти самостійно, а далі користуватися автоперекладом. Навіть події, що відбувалися в Україні, досліджують і на Заході, тому не нехтуйте цим способом.

Зрозуміло, що література народжує художній світ, а не документально відтворює певні роки, проте грубих помилок все ж таки ліпше уникати. До того ж описувати вигадані обставини все одно краще свідомо, спираючись на точну базу, аніж через брак інформації, як все це відбувалося насправді.

Але не Гуглом єдиним. Якщо ви пишете про певну спільноту, наприклад лікарів, політиків, вчителів, занурюватися в їх світ можна через професійні спільноти на фейсбуці, форуми, телеграм-канали. Читайте коментарі, стежте за лідерами думок. Не були в лікарні, про яку йдеться? Пошукайте за геотегами на фейсбуці та в інстаграмі. Скоріше за все, ви знайдете потрібні дописи, фото або хоч якусь зачіпку.

Читайте новини, що пов'язані з професійною діяльністю, заходьте на сторінки вишів, у яких могли б навчатися ваші герої, проведіть моніторинг спецодягу, якщо він потрібен. Шукайте консультантів онлайн або в реальному житті, які стануть вашими провідниками у світ медиків чи слідчих. Ставте їм найбезглуздіші питання, наприклад, чи п'ють розчинну каву в деканаті на другому поверсі університету, чи бігають до їдальні по каву? 

Ще однією невичерпною скарбницею є художня література. Проте часто вона передає саме дух епохи так, як цього прагнув автор, тому спиратися лише на одне художнє джерело не варто. Бо Київ Булгакова — це Київ Булгакова, а не задокументована історія міста. Література вкрай важлива для почуття стилю, розмовної мови, побутових деталей, але історичну правду краще шукати в більш наукових джерелах.

Авторський матеріал літературної критикині Ганни Улюри з яким ви полюбите трилер

ТРИЛЕР: ТРИ КЛЮЧІ ДО ЖАНРУ І П'ЯТЬ РОМАНІВ В ОЧІКУВАНІ СЛЮСАРЯ

Якби інтернету не було

На жаль, далеко не все можна знайти в інтернеті. Багато історичних архівів, періодичних видань і досі не викладені в мережу. Тому пам'ятайте про бібліотеки. Там можна знайти старі номери журналів та газет і сфотографувати все, що зацікавить з надрукованого. До того ж в бібліотеці можна попитати про істориків чи культурологів, що вивчають потрібне питання. Ходіть на відкриті лекції, презентації книжок на необхідну тему.

Ще одне обов'язкове для відвідування місце — це блошиний ринок або крамниці зі старовиною. Зазвичай там можна знайти листівки з привітаннями сторічної давнини, стародавні фото, зокрема міста й краєвидів, посуд, годинники, праски, рушники, прикраси, ікони, елементи гардеробу. Фотографуйте все, що впаде в око. Потім за назвою фірми або ж ініціалами можна дізнатися в інтернеті більше про ці речі, хто міг їх використовувати, чи вважалося це розкішшю або, навпаки, ознакою бідності. 

Будьте наполегливими, шукайте свідків переламних подій  або їхніх дітей та онуків, слухайте родинні історії, пишіть листи історикам із проханням порекомендувати літературу про певний проміжок часу. 

Це кропітка праця, проте вона того варта. Коли у вашому тексті оживе й задихає минуле, ви зрозумієте, що кожна хвилина пошуку себе виправдовує на 100%. Я можу порівняти це з класичним балетом. Чи важко танцювати на пуантах? Неймовірно важко, навіть стояти на них без годин тренувань неможливо. Чи можна обійтися без них? Звісно, проте це вже історія не про класичний балет. А якщо ви обрали саме його, то вдягайте свої пуанти й до станка. Бо на вас вже чекає повний зал читачів.

Пізнавати ще
СТУДЕНТКА МЕТОДУ РЕЖИСЕРКА АННА ШЕРЛІЗ ПРЕЗЕНТУЄ НОВУ ВИСТАВУ
БЕЗКОШТОВНЕ НАВЧАННЯ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ВІЙСЬКОВИХ У ПИСЬМЕННИЦЬКІЙ СТУДІЇ КАРМЕЛИ КОРБЕТТ
ПЕРШИЙ ОСКАР УКРАЇНИ: ДОКУМЕНТАЛЬНА СТРІЧКА «20 ДНІВ У МАРІУПОЛІ» ОТРИМАЛА НАГОРОДУ
СТУДЕНТКА METHOD WRITING СТАЛА ФІНАЛІСТКОЮ КОНКУРСУ ВІД ПЕН
УКРАЇНСЬКУ СТРІЧКУ «РЕДАКЦІЯ» ПРЕЗЕНТУЮТЬ НА БЕРЛІНАЛЄ
МАРГАРЕТ ЕТВУД СТАЛА КАВАЛЕРОМ ФРАНЦУЗЬКОГО ОРДЕНУ МИСТЕЦТВ ТА ЛІТЕРАТУРИ
ДО НАЦІОНАЛЬНОГО ТИЖНЯ ЧИТАННЯ ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «ОРЛАНДО» ОПРИЛЮДНЮЄ РОЗДІЛИ МАЙБУТНІХ КНИГ
КИРИЛО БУЛКІН ПРЕЗЕНТУЄ НОВУ ПОЕТИЧНУ ЗБІРКУ «НА ТРАВАХ ЧЕКАННЯ»
4 ГРУДНЯ СТАРТУЄ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТИЖДЕНЬ ЧИТАННЯ
ФРАНЦУЗЬКА ІРОНІЯ ТА СВОБОДА В РОМАНІ «СПОГАДИ НЕВРІВНОВАЖЕНОГО МОЛОДИКА»
ПРЕМ'ЄРА СТРІЧКИ «МАМА» — ПЕРШОЇ ЕКРАНІЗАЦІЇ, ЩО НАРОДИЛАСЯ НА METHOD WRITING
КУЛЬТУРНИЙ ЛАБІРИНТ: КРИМ, ДРУЖБА І ШЛЯХ ДО САМОВИЗНАЧЕННЯ У РОМАНІ АНАСТАСІЇ ЛЕВКОВОЇ «ЗА ПЕРЕКОПОМ Є ЗЕМЛЯ»
В НОВОМУ ВИДАННІ ПРО СВІТ ГАРРІ ПОТТЕРА Є ІЛЮСТРАЦІЇ ХУДОЖНИЦІ З УМАНІ
ЧЕРЕЗ ДІЮ МОЖНА БУДЕ ПРИДБАТИ КНИЖКИ
БЕЗКОШТОВНИЙ ВЕБІНАР ДЛЯ ТИХ, ХТО ПИШЕ ПРО ВОЄННІ ЗЛОЧИНИ
МАРҐАРЕТ ЕТВУД ЗУСТРІНЕТЬСЯ ОНЛАЙН З УКРАЇНСЬКИМИ ПИСЬМЕННИЦЯМИ
В ОДЕСІ СТАРТУЮТЬ ЧИТАННЯ MERIDIAN ODESA ЗА ПІДТРИМКИ MERIDIAN CZERNOWITZ
НЕ ПРОПУСТІТЬ: РАДІОДИКТАНТ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЄДНОСТІ ВЖЕ ЗАВТРА
УКРАЇНСЬКИЙ АВТОФІКШН: КІНО, ЛЮБОВ ТА МОРСЬКІ ПРИГОДИ В РОМАНІ ЮРІЯ ЯНОВСЬКОГО «МАЙСТЕР КОРАБЛЯ»
ДО ДНЯ НАРОДЖЕННЯ В.О. БЕЛІЦЕРА: ЯК ІСТОРІЯ КИЇВСЬКОГО ВЧЕНОГО ПЕРЕГУКУЄТЬСЯ З ІСТОРІЄЮ БАТЬКА З «БІЛИХ КРОЛИКІВ»
ЕММА ВОТСОН ВСТУПИЛА ДО ОКСФОРДУ, ЩОБ ВИВЧАТИ ПИСЬМЕННИЦЬКУ МАЙСТЕРНІСТЬ
НА TAKFLIX З'ЯВИЛАСЯ НОВА СТРІЧКА ПРО В.СТУСА
МИ НІКОЛИ НЕ СТАНЕМО ПО-СПРАВЖНЬОМУ ДОРОСЛИМИ: РОМАН МАРІЇ ОЛЕКСИ «ПЕРШІ»
ЗАПРОШУЄМО НА ВІДКРИТТЯ ВИСТАВКИ «ЗЛІПОК ЧАСУ» У ДНІПРІ
ВЧОРА В КИЄВІ ПРОЙШЛА ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОМАНУ СОНІ КАПИНУС «БІЛІ КРОЛИКИ»
УКРАЇНСЬКІ ВОЛОНТЕРИ ВІДКРИЛИ ВИДАВНИЦВО 333
«ВІВАТ» ВИПУСТИВ ЩОДЕННИК В. ВАКУЛЕНКА-К., АБИ ПЕРЕДАТИ КОШТИ РОДИНІ ЗАГИБЛОГО
ДВА СЕРПНЕВІ КОНКУРСИ КОРОТКОЇ ПРОЗИ ШУКАЮТЬ НОВИХ АВТОРІВ
GETTY MUSEUM ЗРОБИВ БЕЗКОШТОВНИМИ 200 КНИЖОК З МИСТЕЦТВА
ІСТОРІЯ ШОНА ВОРЕНА: ЗРОБИТИ З ДЕБЮТНОГО РОМАНУ БЕСТСЕЛЕР ДОПОМІГ ТІКТОКЕР
АНТОЛОГІЯ НАШОГО ПРОЄКТУ «THE WAR: INSIDE OUT» ТЕПЕР НА AMAZON
ВИДАВНИЦТВО ВІХОЛА ШУКАЄ АВТОРІВ
У ЛЬВОВІ ПОКАЖУТЬ ВИСТАВУ ЗА П'ЄСОЮ СОНІ ЮРЧЕНКО
ЕЛІЗАБЕТ ҐІЛБЕРТ ДОСЛУХАЛАСЯ ДО УКРАЇНСЬКИХ ЧИТАЧІВ І СКАСУВАЛА ВИХІД НОВОГО РОМАНУ ПРО СИБІР
УКРАЇНСЬКІ ЖУРНАЛІСТИ ОТРИМАЛИ ПУЛІТЦЕРІВСЬКУ ПРЕМІЮ ЗА МАТЕРІАЛИ З ОТОЧЕНОГО МАРІУПОЛЯ
КИРИЛО БУЛКІН ЗАПРОШУЄ НА  МОНОВИСТАВУ В КИЄВІ
ВОЛОДИМИР РАФЄЄНКО ПОТРАПИВ ДО СПИСКУ ФІНАЛІСТІВ ЦЬОГОРІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ ПРЕМІЇ ЄБРР 2023
19 КВІТНЯ НАТАЛІ СКОРИКОВА ПРЕЗЕНТУЄ ВІДЕОКУРС METHOD WRITING
ТРИВАЄ ПОДАННЯ П'ЄС НА КОНКУРС ІЗ ГОЛОВНИМ ПРИЗОМ У 25 000 ГРИВЕНЬ
ТРИВАЄ ПОДАННЯ ЗАЯВОК ДО ЛІТЕРАТУРНОЇ РЕЗИДЕНЦІЇ В ЯССИ
ТЕКСТ СТУДЕНТА «МЕТОДУ» ПОТРАПИВ ДО КОРОТКОГО СПИСКУ МІЖНАРОДНОЇ ПРЕМІЇ
ТРИВАЄ ПОДАННЯ ПОЕЗІЙ НА КОНКУРС ПРИСВЯЧЕНИЙ БУКОВСКІ
АНДРІЙ КУРКОВ ПОТРАПИВ У LONG LIST БУКЕРА
АРТЕМ ПОПИК ВИПУСТИВ НОВУ ПОЕТИЧНУ ЗБІРКУ І ЗАПРОШУЄ НА ПРЕЗЕНТАЦІЮ
СТАРТУВАВ ІV СЕЗОН КОНКУРСУ МОРСЬКОЇ ПРОЗИ
ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНКУРС «МИ ПІСЛЯ 24 ЛЮТОГО» ОГОЛОСИТЬ ПЕРЕМОЖЦІВ ПІЗНІШЕ,  АНІЖ ПЛАНУВАЛОСЯ
«UKRAЇNER. КРАЇНА ЗСЕРЕДИНИ» СТАЛА НАЙОЧІКУВАНІШОЮ КНИЖКОЮ ПРО УКРАЇНУ НА AMAZON
В ІСПАНІЇ ВІДКРИЛИ ПАМ'ЯТНИК МІХАЮ ЕМІНЕСКУ
УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ КНИГИ ШУКАЄ КНИГАРНІ, АБИ ДОПОМОГТИ ЇМ ОТРИМАТИ СУБСИДІЮ ВІД ДЕРЖАВИ
УКРАЇНЦЯМ ПРОПОНУЮТЬ ГРАНТ НА ПЕРЕКЛАД КНИЖОК МОВАМИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ

Контакты

Реєстрацію завершено, ви можете записатися на наступний набір
Реєстрація на курс
Ви хочете займатися:
Тип оплати:
Оплата вноситься двома частинами: 50% при реєстрації на курс та 50% на першому занятті.

Студентам ВНЗ знижка 50%.
Ветеранам АТО/ООС знижка 100% (конкурсний відбір).
Військовослужбовцям ЗСУ знижка 100% (конкурсний відбір).