СВЯЗАТЬСЯ
С НАМИ
БЕЗ ТРАДИЦІЙНИХ ВИДАВНИЦТВ: КУДИ ВТІКАЮТЬ ЧАК ПОЛАНІК І САЛМАН РУШДІ
Must read

БЕЗ ТРАДИЦІЙНИХ ВИДАВНИЦТВ: КУДИ ВТІКАЮТЬ ЧАК ПОЛАНІК І САЛМАН РУШДІ

Колумніст, який втомився від редакційної політики медіа-гігантів. Звільнений під час пандемії журналіст. Письменник-дебютант, якому ніяк не вдається укласти договір із традиційним видавництвом. Визнаний автор коміксів у пошуках натхнення і творчої свободи. Що між ними спільного? Усіх їх пов’язує онлайн-платформа Substack, альтернативний спосіб заробітку на текстах та письменництві.

Історія запуску 

У 2017 році розробники Кріс Бест і Джайрадж Сеті та журналіст Гейміш Маккінзі вирішили об’єднати зусилля. Вони запустили вебсайт Substack, який дозволяв журналістам і колумністам розміщувати свої тексти та заробляти на платному доступі до цих матеріалів. Унікальністю проєкту стало повернення до основ —до формату класичних розсилок на електронну пошту підписників.

За два роки, у 2019-ому, творцям Substack вдалося залучити понад $15 млн інвестицій. Більшу частину цієї суми надав венчурний фонд Andreessen Horowitz із Силіконової долини. А ще за два роки, у березні 2021-ого, Substack відзвітував про залучення іще $65 млн. І знову фінансування очолив фонд Andreessen Horowitz, відомий інвестиціями у Instagram, Skype та Groupon.

Сьогодні Substack оцінюється у $650 млн, а враховуючи зірковий статус нових авторів, за якісь кілька місяців вартість проєтку гарантовано добіжить до заповітної відмітки «$1 млрд». 

Чим є Substack сьогодні?

Substack створений для того, щоб ви писали, а платформа допомагала вам доносити свої тексти до широкого загалу. Ви створюєте власну сторінку на піддомені Substack, публікуєте текст із безкоштовним або платним доступом та створюєте розсилку про нову публікацію для своїх підписників (причому, ні з ким не ділитеся своїм списком контактів, вони ваші і тільки ваші).

Своєю чергою, Substack забезпечує видимість тексту у пошукових системах і для інших користувачів платформи, які ще на вас не підписані. Це величезна спільнота: за останніми даними, у Substack понад 500 000 користувачів, які підписані хоча б на одну платну розсилку, а тих, хто читає безкоштовні тексти, — мільйони.

 

Автори Substack

Першопочатково можливостями Substack зацікавилися поважні журналісти. Ті, хто втомився від всевидючого ока головного редактора чи власника ЗМІ, або ж ті, чий професійний рівень виходив за межі потреб великих медіа. Ось тут і знадобився журналістський досвід одного із засновників Substack Гейміша Маккінзі: онлайн-платформа розроблялася як найкращий інструмент для сучасного журналіста.

Ба більше, за рахунок прямих електронних розсилок Substack оминав підводні течії діджитал світу. Кожна стаття для видань на зразок Fortune, The Rolling Stone, Huffington Post чи The New York Times має активно просуватися у соціальних мережах, а боротися із алгоритмами Facebook чи Twitter стає дедалі важче. Зате інформація про нові статті на Substack потрапляє до поштових скриньок миттєво і напряму.

За відомими журналістами підтягнулися і блогери з експертами у вузьких галузях. Саме тоді Substack почав асоціюватися із найкращим сучасним форматом блога. Далі додалися ілюстратори, автори коміксів і графічних романів, для яких Substack став плацдармом для публікації оригінального контенту. А вже звідти мода на Substack перекинулася на письменників і подкастерів. Останнім Substack дає можливість комбінувати тексти із короткими аудіофайлами.

Співзасновник та виконавчий директор Substack Кріс Бест пояснює популярність платформи тим, що для успіху не має значення рівень популярності автора. Ви можете робити безкоштовний контент, напрацьовувати власну аудиторію та створювати спільноту своїх прихильників; потім можете перейти до комбінації платних та безкоштовних текстів; і, зрештою, робити лише платний контент, заробляючи сотні тисяч доларів на рік. Або ж ви можете зупинити свій вибір на будь-якій зручній комбінації і самостійно встановлювати ціну на доступ до своїх текстів.

Зірки

Офіційно першим автором Substack (до слова, дуже відомим) є Біл Бішоп, американський журналіст та блогер, який прожив у Китаї понад 10 років і спеціалізується на китайській політиці та економіці. Він погодився стати «піддослідним кроликом» ще на етапі технічної розробки платформи Substack, саме допис у його блозі «Sinocism» був першим, опублікованим на Substack.

Далі платформа розвивалася переважно за рахунок прихильників кожного окремо взятого автора. Автори переводили свої електронні розсилки на Substack, рекламували платформу на власних сторінках у соціальних мережах і, за великим рахунком, приводили з собою певне коло нових користувачів. Кожен наступний етап розвитку платформи (а точніше кожен новий мільйон доларів, отриманий від інвесторів) знаменувався новими технічними інноваціями. Зрештою, починаючи з весни 2021-го, коли платформа Substack залучила рекордні $65 млн, фокус уваги розробників змістився із технічної сторони на PR та маркетинг.

Навесні 2021 року до Substack приєдналися легендарна «хрещена мати панк-року», поетка Патті Сміт та відомий ізраїльський письменник Етґар Керет. Улітку 2021-го інтерес до Substack підігрів колишній шпигун Едвард Сноуден, той самий, який працював у ЦРУ і оприлюднив секретну інформацію про тотальне стеження американських спецслужб за інформаційними системами інших країн, а згодом знайшов політичний притулок у Росії.

У серпні 2021 року про створення власної сторінки на Substack оголосив зірковий письменник Салман Рушді, переможець Букерівської премії (1981) та «Букеру Букерів» (1983), колишній президент ПЕН-центру США, організації, що об'єднує професійних письменників, редакторів і перекладачів. Протягом року Рушді розміщуватиме на платформі Substack уривки повісті «The Seventh Wave», а також інші оповідання, есеї про кінематограф і про книги. Автор каже, що прийняв рішення спробувати такий формат заради більшої свободи та прямого спілкування з читачами. А ще заради задоволення, бо Рушді, наприклад, не виключає того, що думка читачів зможе вплинути на сюжет та фінал повісті «The Seventh Wave». Письменник уже завантажив три уривки, два із яких безкоштовні, а ось за третій доведеться заплатити.

Два тижні тому, наприкінці вересня 2021 року, про приєднання до спільноти дописувачів Substack повідомив легендарний автор «Бійцівського клубу» Чак Поланік. Поланік вирішив розмістити на платформі свій шістнадцятий роман «Greener Pastures». Вартість підписки — $6 на місяць або $40 на рік (це найпоширеніша ціна на підписку). Перші три уривки будуть безкоштовними.

Зіркові автори мають різну мотивацію: якщо Рушді прагне прямого спілкування та взаємодії з читачами, то Поланік говорить про незалежність від редакційної політики видавців і потужних онлайн-ресурсів. До того ж, стало відомо, що Substack вводить концепцію Substack Pro, коли зіркові автори на зразок Рушді отримуватимуть авансові платежі у перший рік співпраці з платформою. Це наштовхнуло багатьох аналітиків на порівняння із традиційним виданням книг, де аванси — справа звична. Але, як і у реальному світі книговидання, вони не для авторів-дебютантів.

 

Поговоримо про гроші

Якщо ваші публікації на Substack доступні читачам безоплатно, то і користування платформою для вас безкоштовне (з усіма інструментами, наприклад, власним піддоменом і налаштуванням SEO-оптимізації для пошуковиків). Так зазвичай починають маловідомі автори, які ще не мають напрацьованої аудиторії.

Якщо ви обрали шлях платних підписок, то отримуєте зароблені на власних текстах гроші щодня або щотижня, на ваш вибір. Ви встановлюєте ціну на місячну підписку (не менше $5, а зазвичай $6) і віддаєте платформі 10% комісійної винагороди.Іще 2,9% йде на комісійну винагороду системі платежів Stripe, через яку зароблені гроші виводяться на банківську картку автора. Stripe

 стверджує, що не працює лише із п’ятьма країнам світу: Мексикою, Індонезією, Бразилією, Індією та Малайзією. З іншого боку, формального підтвердження про те, що Stripe працює з Україною, немає, тому краще все ж створювати акаунт, прив’язаний не до української адреси та картки.

Окрім того, вам ніхто не забороняє розміщувати у власних текстах інформацію рекламного змісту і заробляти на співпраці з рекламодавцями. Як правило, у таких випадках варто вказати про наявність рекламної інформації у самому дописі, щоб не виникли проблеми із модерацією та розміщенням публікації (але цей аспект стосується радше англомовних текстів).

 

Ще кілька цікавих нюансів роботи платформи

Модерація дописів потрібна для ефективної роботи програми Substack Defender, юридичної підтримки авторів коштом Substack. Поки що вона доступна лише для авторів зі США, які розміщують платні публікації, і полягає у покритті судових та юридичних витрат, пов’язаних зі скаргами на дописи авторів, у сумі аж до $1 млн.

У Substack один із найлегших та інтуїтивно зрозумілих інтерфейсів додавання текстів: жодних складних дизайнів, чудернацьких шрифтів або складних технічних налаштувань. Також прекрасно працює функція автоматичного збереження текстів, бо ж саме слова і речення є продуктом та найбільшою цінністю цього вебсайту, вбудований добре знайомий функціонал соціальних мереж: лайки, шери, коментарі.

Якщо у вас є напрацьована аудиторія читачів, яким ви раніше слали електронні розсилки через відомі сервіси на зразок MailChimp, WordPress чи Tumblr, ви можете легко перенести їхні електронні адреси на платформу Substack.

До зустрічі на Substack!

Свого часу, інвестор Пол Маккеллар сказав, що Substack — це «Onlyfans для інтелектуалів». І він правий.

Substack створює прямий зв'язок між автором і його читачем та дозволяє заробляти рівно стільки, скільки зручно і прийнятно для обох сторін.

Для тих же, хто не готовий працювати у платному форматі, Substack пропонує прекрасну альтернативу важковаговикам електронної розсилки та соціальних медіа. Зрештою кожен автор може використати Substack як місце зустрічі зі своїм читачем і налагодження регулярного спілкування із ним.

 

Познавать ещё
СЕКС І ПОШУКИ СЕБЕ В РОМАНІ ГАЛИНИ ТАРАСЕНКО «КОЛИШНІМ НЕ ЧИТАТИ»
ЗБІРКА «МАЛЕНЬКИЙ ЖОВТИЙ ЕКСКАВАТОР» —  ПРОЄКТ "ПИСЬМЕННИЦЬКОГО МЕТОДУ" ТА ВД "ОРЛАНДО", ЩО ПОТРЕБУЄ ВАШОЇ ПІДТРИМКИ
СТУДЕНТКА МЕТОДУ РЕЖИСЕРКА АННА ШЕРЛІЗ ПРЕЗЕНТУЄ НОВУ ВИСТАВУ
БЕЗКОШТОВНЕ НАВЧАННЯ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ВІЙСЬКОВИХ У ПИСЬМЕННИЦЬКІЙ СТУДІЇ КАРМЕЛИ КОРБЕТТ
ПЕРШИЙ ОСКАР УКРАЇНИ: ДОКУМЕНТАЛЬНА СТРІЧКА «20 ДНІВ У МАРІУПОЛІ» ОТРИМАЛА НАГОРОДУ
СТУДЕНТКА METHOD WRITING СТАЛА ФІНАЛІСТКОЮ КОНКУРСУ ВІД ПЕН
УКРАЇНСЬКУ СТРІЧКУ «РЕДАКЦІЯ» ПРЕЗЕНТУЮТЬ НА БЕРЛІНАЛЄ
МАРГАРЕТ ЕТВУД СТАЛА КАВАЛЕРОМ ФРАНЦУЗЬКОГО ОРДЕНУ МИСТЕЦТВ ТА ЛІТЕРАТУРИ
ДО НАЦІОНАЛЬНОГО ТИЖНЯ ЧИТАННЯ ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «ОРЛАНДО» ОПРИЛЮДНЮЄ РОЗДІЛИ МАЙБУТНІХ КНИГ
КИРИЛО БУЛКІН ПРЕЗЕНТУЄ НОВУ ПОЕТИЧНУ ЗБІРКУ «НА ТРАВАХ ЧЕКАННЯ»
4 ГРУДНЯ СТАРТУЄ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТИЖДЕНЬ ЧИТАННЯ
ФРАНЦУЗЬКА ІРОНІЯ ТА СВОБОДА В РОМАНІ «СПОГАДИ НЕВРІВНОВАЖЕНОГО МОЛОДИКА»
ПРЕМ'ЄРА СТРІЧКИ "МАМА", ПЕРШОЇ ЕКРАНІЗАЦІЇ, ЩО НАРОДИЛАСЯ НА METHOD WRITING
КУЛЬТУРНИЙ ЛАБІРИНТ: КРИМ, ДРУЖБА І ШЛЯХ ДО САМОВИЗНАЧЕННЯ У РОМАНІ АНАСТАСІЇ ЛЕВКОВОЇ «ЗА ПЕРЕКОПОМ Є ЗЕМЛЯ»
В НОВОМУ ВИДАННІ ПРО СВІТ ГАРРІ ПОТТЕРА Є ІЛЮСТРАЦІЇ ХУДОЖНИЦІ З УМАНІ
ЧЕРЕЗ ДІЮ МОЖНА БУДЕ ПРИДБАТИ КНИЖКИ
БЕЗКОШТОВНИЙ ВЕБІНАР ДЛЯ ТИХ, ХТО ПИШЕ ПРО ВОЄННІ ЗЛОЧИНИ
МАРҐАРЕТ ЕТВУД ЗУСТРІНЕТЬСЯ ОНЛАЙН З УКРАЇНСЬКИМИ ПИСЬМЕННИЦЯМИ
В ОДЕСІ СТАРТУЮТЬ ЧИТАННЯ MERIDIAN ODESA ЗА ПІДТРИМКИ MERIDIAN CZERNOWITZ
НЕ ПРОПУСТІТЬ: РАДІОДИКТАНТ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЄДНОСТІ ВЖЕ ЗАВТРА
УКРАЇНСЬКИЙ АВТОФІКШН: КІНО, ЛЮБОВ ТА МОРСЬКІ ПРИГОДИ В РОМАНІ ЮРІЯ ЯНОВСЬКОГО «МАЙСТЕР КОРАБЛЯ»
ДО ДНЯ НАРОДЖЕННЯ В.О. БЕЛІЦЕРА: ЯК ІСТОРІЯ КИЇВСЬКОГО ВЧЕНОГО ПЕРЕГУКУЄТЬСЯ З ІСТОРІЄЮ БАТЬКА З «БІЛИХ КРОЛИКІВ»
ЕММА ВОТСОН ВСТУПИЛА ДО ОКСФОРДУ, ЩОБ ВИВЧАТИ ПИСЬМЕННИЦЬКУ МАЙСТЕРНІСТЬ
НА TAKFLIX З'ЯВИЛАСЯ НОВА СТРІЧКА ПРО В.СТУСА
МИ НІКОЛИ НЕ СТАНЕМО ПО-СПРАВЖНЬОМУ ДОРОСЛИМИ: РОМАН МАРІЇ ОЛЕКСИ «ПЕРШІ»
ЗАПРОШУЄМО НА ВІДКРИТТЯ ВИСТАВКИ «ЗЛІПОК ЧАСУ» У ДНІПРІ
ВЧОРА В КИЄВІ ПРОЙШЛА ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОМАНУ СОНІ КАПИНУС «БІЛІ КРОЛИКИ»
УКРАЇНСЬКІ ВОЛОНТЕРИ ВІДКРИЛИ ВИДАВНИЦВО 333
«ВІВАТ» ВИПУСТИВ ЩОДЕННИК В. ВАКУЛЕНКА-К., АБИ ПЕРЕДАТИ КОШТИ РОДИНІ ЗАГИБЛОГО
ДВА СЕРПНЕВІ КОНКУРСИ КОРОТКОЇ ПРОЗИ ШУКАЮТЬ НОВИХ АВТОРІВ
GETTY MUSEUM ЗРОБИВ БЕЗКОШТОВНИМИ 200 КНИЖОК З МИСТЕЦТВА
ІСТОРІЯ ШОНА ВОРЕНА: ЗРОБИТИ З ДЕБЮТНОГО РОМАНУ БЕСТСЕЛЕР ДОПОМІГ ТІКТОКЕР
АНТОЛОГІЯ НАШОГО ПРОЄКТУ «THE WAR: INSIDE OUT» ТЕПЕР НА AMAZON
ВИДАВНИЦТВО ВІХОЛА ШУКАЄ АВТОРІВ
У ЛЬВОВІ ПОКАЖУТЬ ВИСТАВУ ЗА П'ЄСОЮ СОНІ ЮРЧЕНКО
ЕЛІЗАБЕТ ҐІЛБЕРТ ДОСЛУХАЛАСЯ ДО УКРАЇНСЬКИХ ЧИТАЧІВ І СКАСУВАЛА ВИХІД НОВОГО РОМАНУ ПРО СИБІР
УКРАЇНСЬКІ ЖУРНАЛІСТИ ОТРИМАЛИ ПУЛІТЦЕРІВСЬКУ ПРЕМІЮ ЗА МАТЕРІАЛИ З ОТОЧЕНОГО МАРІУПОЛЯ
КИРИЛО БУЛКІН ЗАПРОШУЄ НА  МОНОВИСТАВУ В КИЄВІ
ВОЛОДИМИР РАФЄЄНКО ПОТРАПИВ ДО СПИСКУ ФІНАЛІСТІВ ЦЬОГОРІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ ПРЕМІЇ ЄБРР 2023
19 КВІТНЯ НАТАЛІ СКОРИКОВА ПРЕЗЕНТУЄ ВІДЕОКУРС METHOD WRITING
ТРИВАЄ ПОДАННЯ П'ЄС НА КОНКУРС ІЗ ГОЛОВНИМ ПРИЗОМ У 25 000 ГРИВЕНЬ
ТРИВАЄ ПОДАННЯ ЗАЯВОК ДО ЛІТЕРАТУРНОЇ РЕЗИДЕНЦІЇ В ЯССИ
ТЕКСТ СТУДЕНТА «МЕТОДУ» ПОТРАПИВ ДО КОРОТКОГО СПИСКУ МІЖНАРОДНОЇ ПРЕМІЇ
ТРИВАЄ ПОДАННЯ ПОЕЗІЙ НА КОНКУРС ПРИСВЯЧЕНИЙ БУКОВСКІ
АНДРІЙ КУРКОВ ПОТРАПИВ У LONG LIST БУКЕРА
АРТЕМ ПОПИК ВИПУСТИВ НОВУ ПОЕТИЧНУ ЗБІРКУ І ЗАПРОШУЄ НА ПРЕЗЕНТАЦІЮ
СТАРТУВАВ ІV СЕЗОН КОНКУРСУ МОРСЬКОЇ ПРОЗИ
ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНКУРС «МИ ПІСЛЯ 24 ЛЮТОГО» ОГОЛОСИТЬ ПЕРЕМОЖЦІВ ПІЗНІШЕ,  АНІЖ ПЛАНУВАЛОСЯ
«UKRAЇNER. КРАЇНА ЗСЕРЕДИНИ» СТАЛА НАЙОЧІКУВАНІШОЮ КНИЖКОЮ ПРО УКРАЇНУ НА AMAZON
В ІСПАНІЇ ВІДКРИЛИ ПАМ'ЯТНИК МІХАЮ ЕМІНЕСКУ

Контакты

Регистрация закрыта, Вы можете записаться на следующий курс
Регистрация на курс
Вы хотите заниматься:
Тип оплаты:
Оплата вносится двумя частями: 50% при регистрации на курс и 50% на первом занятии.
Студентам ВУЗов скидка 50%.
Ветеранам АТО/ООС скидка 100% (конкурсный отбор). Военнослужащим ВСУ скидка 100% (конкурсный отбор).