Сьогодні ми зануримося у дослідження образів, які глибоко пронизують наше сприйняття літератури, кіно та культури взагалі. Архетипи і стереотипи - завдяки цим концепціям ми можемо розглянути важливі аспекти, які формують образи персонажів, їхні дії та взаємодії.
Наше сприйняття перенасичене архетипами і стереотипами. Герої, антигерої, ментори, сироти, бунтарі та інші. Ці поняття допомагають нам розкрити глибинний психологічний сенс, закладений у твори мистецтва, для того, щоб краще розуміти наше власне життя.
Розуміння архетипів та стереотипів дозволяє нам розкрити та проаналізувати внутрішні конфлікти персонажів, їхні мотивації та зміни впродовж сюжету, так само як і події та людей, що оточують нас у реальності. Вони допомагають нам сприймати твори не лише як розважальну форму, але і як відображення глибинних психологічних аспектів людської природи.
АРХЕТИП:
Архетип - це універсальний символ або примітивний образ, який з'являється в культурі, релігії та мистецтві. Це глибоко закорінений в колективній свідомості образ, який має універсальне значення і відображає фундаментальні аспекти людського досвіду. Архетипи відображають універсальні та вічні теми, такі як боротьба добра і зла, втрати та знайомство зі смертю, пошук сенсу життя та інші. Вони можуть проявлятися через персонажів, мотиви, сюжетні лінії тощо.
СТЕРЕОТИП:
Стереотип - це спрощена і стандартизована уявна модель або узагальнена характеристика, яка надається певній групі або об'єкту. В контексті літератури і кіно стереотипи можуть стосуватися персонажів, сюжетних поворотів, культурних аспектів тощо. Стереотипи спрощують сприйняття, допомагаючи аудиторії швидше розпізнати і класифікувати об'єкт або персонаж, але вони часто не враховують індивідуальності або глибини.
СХОЖІСТЬ МІЖ АРХЕТИПАМИ ТА СТЕРЕОТИПАМИ:
Обидва ці поняття використовуються для відображення певних образів або характеристик, які мають велике значення для ідентифікації, розуміння та сприйняття літературних творів і фільмів.
ВІДМІННОСТІ МІЖ АРХЕТИПАМИ ТА СТЕРЕОТИПАМИ:
Глибина та універсальність:
Архетипи мають глибокий символічний сенс і відображають універсальні та вічні теми.
Стереотипи спрощують сприйняття, не завжди враховуючи контекст або глибину.
Індивідуальність:
Архетипи можуть проявлятися у різних контекстах і відображати багатоаспектну природу людського досвіду.
Стереотипи, навпаки, часто стосуються загальних уявлень і використовуються для швидкої ідентифікації.
Створення глибшого сенсу:
Архетипи можуть внести глибокий сенс та символізм у літературні твори та фільми, підсилюючи їх тематику.
Стереотипи, з іншого боку, можуть впливати на легкість сприйняття твору, але не завжди приносять глибший контекст.
Важливо розуміти, що як архетипи, так і стереотипи є важливими засобами літературної та кінематографічної творчості, але їх використання та ефект залежать від контексту, у якому вони використовуються.
АРХЕТИПИ
Герой/Героїня
Люк Скайвокер з франшизи "Зоряні війни": Люк є класичним архетиповим героєм, який вирушає на шлях від звичайного селянина до могутнього лицаря-джедая. Він пройшов через перешкоди, відкрив у собі силу та відчував відповідальність за збереження галактики.
Лара Крофт з відеоігрової серії "Tomb Raider": Лара - це археологиня і шукачка пригод, що відправляється у небезпечні експедиції і розкриває таємниці.
Мулан з анімаційного фільму "Мулан": Мулан - це молода жінка, яка прикидається чоловіком, щоб воювати на війні замість свого хворого батька.
Нео з фільмів "Матриця": Нео є архетиповим героєм, який виявляється "Обраним" і має потенціал змінити реальність. Він вступає в подорож від звичайного програміста до лідера повстання проти машин.
Сімба з мультфільму "Король Лев": Сімба втратив свого батька та виріс у вигнанні, перед тим як повернутися, щоб покращити ситуацію в своєму королівстві. Цей архетиповий герой стикається з внутрішніми та зовнішніми випробуваннями, щоб відновити баланс у світі.
Антигерой/Антигероїня
Тайлер Дерден з фільму "Fight Club": Тайлер створює клуб бійців, де чоловіки можуть знайти свою справжню сутність поза соціальними нормами. Його дії ведуть до насильства, руйнації та ексцесів, відображаючи його антигеройську природу і внутрішній конфлікт з головним героєм.
Волтер Вайт з телесеріалу "Пуститися берега" (Breaking Bad): Волтер Вайт є хіміком, який стає виробником метамфетаміну, щоб забезпечити свою сім'ю після діагнозу термінальної хвороби. Його дії приводять до насильства, злочинності і занурення в кримінальний світ, що робить його антигероєм-протагоністом.
Патрік Бейтмен з роману та фільму "Американський психопат" (American Psycho): Патрік Бейтмен - успішний банкір, який також є психопатом та серійним вбивцею. Він зображується як стильний, успішний та витончений, але його зловісна подвійна особистість робить його антигероєм-протагоністом.
Ці приклади показують, як антигерої можуть виступати як головні герої, але їхні характеристики та дії відрізняються від традиційних героїв.
Ментор/Менторка
Гендальф з романів і фільмів "The Lord of the Rings": Гендальф - це могутній чарівник, який виступає як наставник та провідник для Фродо Беггінса. Його мудрість, знання і відданість боротьбі зі злом допомагають героям подолати перешкоди і розв'язати завдання. Він символізує глибокий інтелект та спритність.
Самюель Літтл з роману "Великий Гетсбі" Френсіса Скотта Фіцджеральда: Самюель Літтл є мудрим бізнесменом та сусідом головного героя Ніка Каррауея. Він надає Ніку поради та роздуми щодо життя та суспільства. Його мудрість та сприйнятливість допомагають Ніку розуміти глибші аспекти реальності.
Мінерва МакҐонагалл з серії фільмів "Гаррі Поттер": Професорка Макґонагалл є вчителем трансфігурації та головною домівки Гріффіндору у Хогвартсі. Вона виступає як ментор для головного героя, Гаррі Поттера, та інших учнів, надаючи поради, навчаючи магічних навичок та наділяючи силою під час темних часів.
Мандрівник/ Мандрівниця
Одіссей з епосу "Одіссея" Гомера: Одіссей - це приклад Мадрівника, який подорожує різними землями, зустрічаючи численні випробування та непередбачувані ситуації.
Гуллівер з роману "Подорожі Гуллівера" Джонатана Свіфта: Гуллівер подорожує до чотирьох різних країн, де зустрічає незвичайних жителів та вивчає їхні звичаї.
Сенді Біггінс з роману "На дорозі" (On the Road) Джека Керуака: Сенді - це персонаж, який разом із головним героєм вирушає на подорож автостопом через Америку, досліджуючи культурні та особисті горизонти.
Сирота
Джейн Ейр з роману "Джейн Ейр" Шарлотти Бронте: Джейн втратила батьків і виростала в родині родичів, які ставили її на другий план. Вона росте зі сильним характером та волею, намагаючись знайти своє місце у світі.
Гаррі Поттер з серії книг Джоан Роулінг: Гаррі втратив батьків у дитинстві і виріс у сім'ї родичів, яка його недооцінювала. Він розкриває свої магічні здібності та шукає своє місце в чарівному світі.
Артеміс Фаул з серії книг Ейон Колфер "Артеміс Фаул": Артеміс - геніальний сирота, який стикається зі світом фей і магії, намагаючись здобути гроші та відновити статус своєї родини.
Бунтар/Бунтарка
Джон Бірнс з роману "451 градус за Фаренгейтом" Рея Бредбері: Джон відмовляється від традицій суспільства, живе у забороненому світі книг та знань і бореться проти влади цензорів.
Кларісса Старлінг з роману "Мовчання ягнят" Томаса Харріса: Кларісса - це молода агентка ФБР, яка виходить за межі встановлених норм та конвенцій, щоб розкрити ідентичність серійного вбивці.
Маргарет Шермен з роману "Принцеса на медовому місяці" Генрі Міллера: Маргарет - це молода жінка, яка відмовляється від традиційного життя і вирушає у велику подорож замість того, щоб вступити в умовний шлюб. Вона прагне свободи та відчуття власної самостійності.
Малкольм Рейнольдс з телесеріалу "Фірма" Майкла Крістона: Малкольм - це талановитий юрист, який відмовився від корпоративного життя та ризикує власною кар'єрою, обираючи шлях самостійного боротьби з корупцією та незаконністю в системі.
Коханка/Коханець
Сатін Леді з роману "Великий Гетсбі" Френсіса Скотта Фіцджеральда: Сатін Леді - це символ жіночої привабливості та сексуальності. Вона є об'єктом прагнень головного героя та відображає розкішний і розпусний стиль життя 1920-х років.
Дон Жуан з багатьох творів: Дон Жуан - це персонаж, який славиться своїм численними романами та відносинами з жінками, втілюючи архетип Коханцячерез свою пристрасть та чарівність.
Казанова - історична фігура та легендарна постать, яка відома своїми численними романами з жінками. Він став символом чоловіка, який піддавався спокусам кохання та сексуальності.
Гільда Фаррелл з роману "Грозовий перевал" Емілі Бронте: Гільда - це персонаж, який втратив коханого та прагне зберегти його пам'ять у своєму серці, відображаючи архетип через свою відданість та незабутнє кохання.
СТЕРЕОТИПИ
Гаряча блондинка
Лорелі Лі (Мерилін Монро) в фільмі "Музикант": Мерилін Монро виконала роль блондинки, яка володіє сексуальністю та привабливістю, що відповідає стереотипу гарячої блондинки.
Сюзана Макколл (Памела Андерсон) в серіалі "Рятувальники Малібу" ("Baywatch"): Памела Андерсон зіграла роль гарячої блондинки-рятувальниці на пляжі, що також стало популярним стереотипом.
Карен Сміт (Бріттані Мерфі) у фільмі "8 миля" ("8 Mile"): Приваблива блондинка, кохана і муза головного героя.
Твердий та безжальний злочинець.
Аль Капоне з реальної історії та фільмів, зокрема "The Untouchables": Аль Капоне був злочинцем-гангстером, який контролював широку мережу нелегальних операцій, і його ім'я асоціюється з жорстокістю та безжальністю.
Генрі Гілмор з фільму "Насильник" ("American History X"): Генрі Гілмор - це агресивний та безжальний расист, який вчиняє жахливі насильницькі злочини.
Тоні Монтана з фільму «Обличчя зі шрамом» ("Scarface") - це архетип "Твердий та безжальний злочинець". Відтворений Аль Пачіно, Тоні Монтана є найкращим прикладом безжального та рішучого злочинця.
Сильна особистість без особливого чуття гумору
Джейсон Борн з фільмів "Bourne Identity", "Bourne Supremacy" тощо: Джейсон Борн - це військовий оперативник, який володіє високими навичками у бойових мистецтвах та інтелекті. Його рішучість та безжальність роблять його сильною постаттю, але він рідко проявляє чуття гумору, фокусуючись на виконанні місій.
Сара Коннор з фільму "Terminator 2: Judgment Day" - це безкомпромісна та визначна постать, що відповідає стереотипу "Сильної особистості без особливого чуття гумору". Вона перетнула шлях від звичайної дівчини до борця за виживання та майбутнє людства.
Декстер Морган з телесеріалу "Dexter": Декстер - це судмедексперт і серійний вбивця, який використовує свої навички, щоб полювати на інших вбивць. Його холодна та рішуча натура відображає силу, але він майже ніколи не виявляє чуття гумору.
Зловживаючий алкоголем батько
Джек Торранс з фільму "The Shining": Джек - це батько, який стикається з внутрішніми конфліктами та сповнений негативних емоцій. Його зловживання алкоголем посилює його агресію і спричиняє насильницькі настрої, що призводять до жахливих наслідків.
Уілліс О'Браєн з роману "Angela's Ashes" Френка МакКорта: Уілліс - це батько сімейства, який постійно бореться з бідністю та вживанням алкоголю. Його нездатність подолати цю залежність ставить під загрозу добробут та благополуччя родини.
Френк Галвін з фільму "Leaving Las Vegas": Френк - це герой, що вирішує зануритися в алкогольну залежність після особистих трагедій. Він вибирає життя без будь-яких обмежень, випиваючи беззаперечно. Його відносини з алкоголем ведуть до відокремлення від суспільства та близьких.
Соціопатичний інтелектуал
Шелдон Купер з серіалу "The Big Bang Theory": Шелдон - це високоінтелектуальний, але соціопатичний чоловік, який має незвичайні звички та поведінку. Його великі здібності у науці й техніці поєднуються зі слабко розвиненими соціальними навичками, що робить його складною для розуміння постаттю.
Катрін Трейнор з роману "Gone Girl" Гілліан Флінн: Катрін - це жінка з інтелектом та хитрістю, яка використовує свої здібності для створення складних ситуацій. Її соціопатичні та маніпулятивні дії змінюють життя інших персонажів назавжди.
Шерлок Холмс з творів Артура Конан Дойля: Шерлок Холмс - це геніальний детектив з видатними аналітичними здібностями та розумом. Його інтелект дозволяє йому виявляти деталі, які інші не помічають, але водночас його соціальна незграбність і відсутність здатності взаємодіяти з емоціями можуть робити його взаємодію з оточенням викликівим.
Жінка-домогосподарка
Джун Клівер з серіалу "The Handmaid's Tale": Джун - це жінка, яка вимушена жити в репресивному суспільстві, де їй доручено роль домогосподарки та виховательки дітей. Її життя обмежене домашніми обов'язками.
Бетті Дрейпер з серіалу "Mad Men": Бетті - це домогосподарка в 1960-х роках, яка відображає стереотипні ролі та очікування жінок того періоду. Вона присвячує своє життя дому та сім'ї, але водночас стикається з особистими проблемами та незадоволеністю.
Марта Стюарт з реального життя: Марта Стюарт відома своєю роботою в галузі кулінарії, декору та домогосподарства. Вона стала справжнім символом ікони "жінки-домогосподарки", яка вміє все - від готування до декорування.
Негідник-багатій
Джордж Ворінгтон (Джордж III) з комедії "Trading Places": Джордж Ворінгтон - це багатий і байдужий до інших бізнесмен, який стає об'єктом експерименту в рамках соціального дослідження. Він дізнається, як це бути в складних фінансових умовах, і змушений адаптуватися до нових обставин.
Джордан Белфорт з фільму "The Wolf of Wall Street": Джордан - це брокер на Wall Street, який приділяється розкішному способу життя, повній розпусті та несумлінним бізнес-практикам. Він втілює образ "негідника-багатія", що веде високий ризик у своєму пошуку багатства.
Серена ван дер Вудсен з серіалу "Gossip Girl": Серена - це багата спадкоємиця, яка повертається в Нью-Йорк після довгого відсутності. Її розпуста та багатство зумовлюють її взаємодію з іншими персонажами та формують її репутацію.
ЯК ПРАЦЮВАТИ ЗІ СТЕРЕОТИПАМИ? – ЗАГЛИБЛЮВАТИ!
Ель Вудс - це головна героїня фільму "Legally Blonde" (2001), яку грає Різ Візерспун. Вона є відмінним прикладом стереотипної гарячої блондинки. Ель - це молода жінка, яка на перший погляд може виглядати як типова "сексі блондинка ", але її персонажка розкривається набагато глибше.
Починаючи з того, що вона володарка рожевого мобільного телефону та модних аксесуарів, Ель приймає рішення вступити до Гарвардського юридичного факультету, щоб відновити стосунки зі своїм колишнім хлопцем, який вступив туди. Її рішення стикається з відношенням до неї як до стереотипної гарячої блондинки, яка не здатна серйозно займатися навчанням та кар'єрою.
Проте, протягом фільму, Ель проходить вражаючий еволюційний шлях. Вона демонструє свою розумність, працьовитість та винахідливість, намагаючись виправдати очікування і стереотипи, що висуваються перед нею. Вона виявляє себе як віддана студентка, здатна долати складнощі та довести свою компетентність.
Ель Вудс в "Legally Blonde" стає прикладом того, як можна перебороти стереотипи, а також нагадує нам про важливість не засуджувати за зовнішнім виглядом, а подивитися на справжню сутність особистості.
Тоні Старк, також відомий як Залізна Людина, з кінематографічного всесвіту Marvel. Починаючи з його появи у перших фільмах, Тоні відповідав стереотипу багатія-негідника, який живе безтурботним життям і має легковажний погляд на світ. Його статус мільярдера та винахідника, а також його соціальне життя, підсилюють це враження.
Проте, вже в першому фільмі "Залізна Людина" (2008), бачимо, як Тоні Старк опиняється у полоні терористів і проходить внутрішню трансформацію. Він змушений створити вибухонебезпечний броньований костюм для власного виживання. Це призводить до його перетворення в супергероя та низки моральних і етичних роздумів.
З кожним наступним фільмом, включаючи «Месники» та інші, Тоні Старк переживає подальшу еволюцію. Він стикається з внутрішніми конфліктами, вирішує долати свої більш поверхневі аспекти та віддавати пріоритет добру. Його персонаж стає глибоким і зіставним, заслуговуючи на визнання не лише як супергерой, але й як людина, яка знає, що це означає бути відповідальним та мужнім.
АРХЕТИПИ ЮНГА
АРХЕТИП (від грецького коріння «архос» - «початок» і «типос» - «відбиток», «форма») – це вроджений психічний зразок, властивий кожній людині незалежно від її культурної приналежності; в аналітичній психології структурний елемент колективного несвідомого.
Карл Юнг висловив гіпотезу у тому, що колективне несвідоме складається з потужних первинних психічних образів, архетипів (буквально, "первинних моделей").
АРХЕТИПИ— вроджені ідеї чи спогади, які сприяють людям сприймати, переживати та реагувати на події певним чином. Насправді, це не спогади чи образи як такі, а скоріше, саме сприятливі фактори, під впливом яких люди реалізують у своїй поведінці універсальні моделі сприйняття, мислення та дії у відповідь на якийсь об'єкт чи подію. Вродженою тут є саме тенденція реагувати емоційно, когнітивно та поведінково на конкретні ситуації — наприклад, у разі несподіваного зіткнення з батьками, коханою людиною, незнайомцем, змією чи смертю.
Юнг використовував категорію архетипів для того, щоб відповісти на заперечення критиків у тому, що образи успадковуватися неспроможні. Тому архетип та образ є ще одним прикладом пари протилежностей у класичній школі.
Архетипи залучають із свідомого розуму ті змісти, які їм підходять. В якості таких змістів фігурують образи, які у свою чергу викликають емоції — занепокоєння, трепіт, страх. Нарешті, емоції впливають поведінку.
От з таких образів шляхом спрощення формуються СТЕРЕОТИПИ.
Архетиповий образ - термін, введений карлом Юнгом для позначення первинних первісних образів, універсальних символів, властивих колективному несвідомому. Вони проявляються у сновидіннях кожної людини незалежно від раси, статі, віку.
У психології архетипові образи дозволяють зрозуміти закономірності поведінки людини, найімовірніші сценарії розвитку її долі. Адже ці мотиви повторювалися сотні разів у сказаннях та міфах різних народів. Наприклад, у багатьох казках зустрічається архетип Героя, який перемагає величезного Дракона. Архетиповий образ у чарівній казці – це Мати, Мудрець, Воїн тощо. Саме з цих персонажів і складається колективне несвідоме.
Приклади архетипів, описаних Юнгом
АРХЕТИП | ВИЗНАЧЕННЯ | СИМВОЛ |
Аніма | Несвідома жіноча сторона особистості чоловіка | Жінка, Діва Марія, Мона Ліза |
Анімус | Несвідома чоловіча сторона особи жінки | Чоловік, Ісус Христос, Дон Жуан |
Персона | Соціальна роль людини, що випливає з громадських очікувань та навчання у ранньому віці | Маска, Соціальна маска |
Тінь | Несвідома протилежність того, що індивід наполегливо стверджує у свідомості | Сатана, Гітлер, Хусейн |
Самість | Втілення цілісності та гармонії, що регулює центр особистості | Мандала |
Мудрець | Персоніфікація життєвої мудрості та зрілості | Пророк |
Бог | Кінцева реалізація психічної реальності, спроектованої на світ | Сонячне око |
Кількість архетипів у колективному несвідомому може бути необмеженою. Однак особлива увага в теоретичній системі Юнга приділяється Персоні, Анімі/Анімусу, Тіні та Самості.
Юнг вважав, кожен архетип пов'язаний із тенденцією висловлювати певного типу почуття і думки щодо відповідного об'єкта чи ситуації.
Наприклад, у сприйнятті дитиною своєї матері присутні аспекти її актуальних характеристик, розфарбовані неусвідомлюваними уявленнями про такі архетипові материнські атрибути, як виховання, родючість та залежність.
Далі, Юнг припускав, що архетипові образи та ідеї часто відбиваються у сновидіннях, і навіть нерідко зустрічаються у культурі у вигляді символів, що використовуються у живописі, літературі, театрі, кінематографі, релігії.
Особливо він підкреслював, що символи, характерні для різних культур, часто виявляють разючу подібність, тому що вони сягають загальних для всього людства архетипів.
Наприклад, у багатьох культурах йому зустрічалися зображення мандали, є символічними втіленнями єдності та цілісності "Я". Юнг вважав, що розуміння архетипічних символів допомагає в аналізі сновидінь пацієнта.
Чоловіче та жіноче
"Чоловічий" архетип: активність, прорив, зростання, сила, рух, поширення, проникнення, руйнування кордонів, якість, упорядкованість, встановлення чогось (в інженерному сенсі), чітка форма, ясність, абсолютна точність, твердість, чіткі грані, ( візуальний) чистий образ.
Образи "фалічного типу", тобто витягнуті та мають чіткі межі фігури, контрастні кольори. Наприклад, зображення водонапірної вежі, пальми чи кинджалу будуть віднесені до фалічних символів.
Асоціації: Це щось сильне, графічність, чіткість, контраст, надійність, стійкість, тверде і ясне, як крига...
"Жіночий" архетип: прийняття, приналежність, спокій, комфорт, надійність, захист, володіння. У образотворчому ряду це округлі форми з нечіткими межами, м'які переходи кольору.
Наприклад, басейн, наповнений водою, композиція з м'якими тканинами або овальні флакони будуть віднесені до "жіночого" типу символів.
Подорож
Новизна, простір, зміна вражень, досягнення незвіданого, рух...
Руйнування
Це, безумовно, негативний, архетип, але парадокс у тому, що його активізація також залишає відчуття специфічної правди і правильності почуттів. І для внутрішньої реальності психіки людини це дивне повідомлення виявляється переконливим.
Похмурі тони, поєднання жовтого з фіолетовим, "інфернальні"риси, вірші Бодлера і гнітюча атмосфера, містика, щось таємниче та жахливе, потойбічне, зловісні голоси, потойбіччя, містична небезпека іншого світу, смертельна таємниця, що притягує, чужий таємничий світ, кримінальність (у тому числі наркотики), незрозуміле, доля, недосяжність, боротьба.
Смерть і Відродження
Граничний розвиток форми та її руйнування, оновлення та відродження до нового життя, перетворення, повна руйнація об'єкта та його відтворення у новій формі
ВИСНОВОК
Архетипи дійсно є дієвим засобом донесення послання про об’єкт адресату не тільки тому, що вони сприймаються ним миттєво, але також тому, що їх зміст, трактування залишається практично незмінним у різних особистостей, що належать до будь-яких культур, вікових груп, національностей.
Також важливою властивістю архетипів є їхня взаємодія з несвідомими сторонами особистості, тобто архетип діє на людину незалежно від її бажання, упередженості.
Отже, використання архетипів у історії дозволяє полегшити процес сприйняття та прогнозувати емоційне забарвлення відгуку цільовою аудиторією на повідомлення.
Небезпека використання архетипів очевидна: дуже актуальною є проблема інформаційної та психологічної безпеки.
12 КЛЮЧОВИХ АРХЕТИПІВ (ГЕРОЇВ) ДЛЯ ІСТОРІЙ
ДЖЕРЕЛО: The Hero and The Outlaw: Building Extraordinary by Mark and Pearson
У фізиці є таке поняття "резонанс" - прояв сильного збільшення амплітуди коливань (електричних, механічних, звукових і т. д.) під впливом зовнішніх впливів, коли частота власних коливань системи збігається з частотою коливань зовнішнього впливу. Подібне відбувається і з відродженням людини, коли із загальної маси різноманітної інформації він виділяє ту, на яку він створений, яка їм відтворена.
Юнг показав, що архетипи є відбитком потреб людей в певній «інформації» (в широкому сенсі слова). Це дозволило описати набір базових архетипів, як поєднання видів сприйняття і психологічних установок.
T – логічне мислення
F - почуття, емоції, образне мислення
S – сенсорика, почуття, досвід
N – уява, інтуїція
E – екстравертність, що мотивує сила належить, перш за все, об'єкту, увага переважно спрямована у поза, на об'єкти зовнішнього світу
I – інтровертність, людина, перш за все, черпає мотивації зсередини, увага переважно спрямована всередину, на суб'єкт
P – сприйняття
J – оцінка
ES Правитель
IS Опікун
EN Дитина
IN Мандрівник
ET Герой
IT Мудрець
EF Коханець
IF Простак
EP Бунтар
IP Блазень
EJ Маг
IJ Творець
ЗАВДАННЯ
Дослідіть важливі для вас архетипи – ті образи, символи, знаки, за якими для вас відкривається глибина.
Чи часто вони повторюються в історіях, які вам подобаються?
Чи є символи, які були для вас важливими, а потім втратили свою цінність?
Напишіть 500 чесних слів про це і якщо захочете це обговорити, чекаю на моїх практичник класах по понеділках, середах і п’ятницях.
ПІДСУМОК
ОСНОВНА ІДЕЯ:
Архетипи та стереотипи є потужними інструментами для створення впізнаваних і значущих образів у художніх творах. Розуміння цих концепцій дозволяє письменнику створювати персонажів і сюжети, які не лише резонують із читачами, але й залишають глибокий емоційний слід.
КЛЮЧОВА РІЗНИЦЯ:
Архетипи: універсальні символи, що відображають колективний досвід людства. Вони багатогранні, символічні та завжди містять глибину. Приклад: Герой (Сімба), Ментор (Гендальф), Антигерой (Тайлер Дерден).
Стереотипи: спрощені образи або шаблони, які допомагають швидко ідентифікувати персонажа чи сюжет. Вони часто обмежують глибину, але зручні для впізнаваності. Приклад: Гаряча блондинка, Негідник-багатій, Жінка-домогосподарка.
КОРИСТЬ ДЛЯ ПИСЬМЕННИКА:
Глибше розуміння персонажів: Архетипи дозволяють створювати персонажів, які є багатогранними, символічними та емоційно насиченими. Це допомагає зробити героїв справжніми і незабутніми.
Ефективна комунікація з читачем: Архетипи резонують із підсвідомістю читача, створюючи глибший зв’язок і викликаючи потужні емоції.
Баланс між глибиною та впізнаваністю: Використовуючи стереотипи як базу, письменник може трансформувати їх у глибокі архетипи, додаючи нюанси та розкриваючи приховані шари.
Покращення структури історії: Архетипи допомагають розвивати сюжетні лінії, створювати драматичний ефект і розкривати теми, що мають універсальне значення.
Розвиток індивідуального стилю: Розуміння, як працюють архетипи, дає змогу письменнику поєднувати класичні структури з оригінальними ідеями, створюючи унікальні історії.
ПРАКТИЧНА ЦІННІСТЬ:
Вивчення архетипів і стереотипів дає письменнику інструменти для:
Глибокого аналізу своїх персонажів.
Уникнення кліше.
Створення багатошарових образів, які зачаровують читача.
Розуміння психологічних аспектів сприйняття історій аудиторією.
ВИСНОВОК:
Для письменника архетипи — це ключ до створення вічних історій, а стереотипи — зручний стартовий майданчик, який слугує базою для творчого розмаху. Вивчаючи ці концепції, автор збагачує свої твори символічною глибиною, робить їх значущими для різних поколінь і культур, а також забезпечує емоційну залученість своїх читачів.
Comentários